Cena diesla wystrzeliła w górę !

Olej napędowy Ekodiesel podrożał w jeden dzień (19.11.2025) w hurcie aż o 17 gr/l brutto. Jednocześnie benzyna Pb95 odnotowała spadek ceny. Różnica między ON a Pb95 urosła do 58 gr/l brutto – poziomu dawno niewidzianego w cenniku hurtowym.

To bardzo zła wiadomość dla rolników, bo ON pozostaje kluczowym paliwem w gospodarstwach rolnych, a większość prac polowych, transportowych i suszenia bazuje właśnie na dieslu.


1. Hurt: diesel drożeje, benzyna tanieje

Olej Napędowy Ekodiesel (netto, Orlen)

  • 18.11.2025: 4 886 zł/m³

  • 19.11.2025: 5 025 zł/m³
    +139 zł/m³ netto → ok. +17 gr/l brutto

Benzyna Pb95 (netto, Orlen)

  • 18.11.2025: 4 567 zł/m³

  • 19.11.2025: 4 557 zł/m³
    –10 zł/m³ → ok. –1 gr/l brutto

Różnica hurtowa (19.11.2025)

  • ON – Pb95 = 468 zł/m³ netto = ok. 58 gr/l brutto


2. Ceny paliw na stacjach także idą w górę

Poniżej zestawienie aktualnych cen paliw z porównaniem tydzień do tygodnia:

Ceny paliw na stacjach – tabela z tygodniową zmianą

Paliwo Cena 12.11.2025 Cena 19.11.2025 Zmiana tygodniowa
Pb98 6,67 zł/l 6,71 zł/l +0,04 zł/l
Pb95 5,92 zł/l 5,97 zł/l +0,05 zł/l
ON (diesel) 6,09 zł/l 6,19 zł/l +0,10 zł/l
LPG 2,59 zł/l 2,59 zł/l 0,00 zł/l

 

Wykres cen paliw na stacjach w ujęciu tygodniowym:

 

(Miejsce na wykres)


3. Co stoi za tak dynamicznym wzrostem cen diesla?

Ropa Brent – stabilna, ale…

Ceny ropy Brent od czterech tygodni oscylują w okolicach 64 USD/b, więc wzrost cen paliw nie wynika z globalnych turbulencji na rynku ropy.

Złoty lekko się osłabia

Po wrześniowym minimum poniżej 3,60 zł, kurs dolara znów rośnie i obecnie przekracza 3,67 zł.
Ponieważ paliwo w hurcie wycenia się głównie w USD, zmiana kursu automatycznie podnosi koszty importu.

Wysokie zapotrzebowanie sezonowe

Listopad to:

  • intensywne prace polowe,

  • transport zbóż i kukurydzy,

  • większe zużycie ON w gospodarstwach.

To zawęża zapasy i wywiera dodatkową presję na wzrost cen.


4. Dlaczego diesel drożeje szybciej niż benzyna?

  1. Ograniczone moce rafinerii w Europie

  2. Poembargowe braki importowe po Rosji

  3. Zimowy droższy skład ON

  4. Duży popyt na olej grzewczy w Europie Zachodniej

Diesel jest dziś paliwem deficytowym w wielu krajach europejskich, co przekłada się także na polski rynek.


5. Co to oznacza dla rolników?

1) Wyższe koszty jesiennych prac

Gospodarstwo spalające 5–8 tys. litrów ON może zapłacić 800–1300 zł więcej tylko przez ostatni wzrost cen.

2) Droższy transport zbóż

Koszt paliwa stanowi nawet 40% kosztów przewozu ciężarówkami.

3) Wzrost kosztów suszenia kukurydzy

Wiele suszarni wciąż opiera się na ON.

4) Ryzyko dalszego wzrostu cen środków produkcji

Wyższe stawki transportowe mogą zostać przerzucone na rolników.


Zmiany cen paliw w skali roku – tabela

 

Andrzej Bąk

Źródło cen: e-Petrol.pl, PKN Orlen