Według e-Petrol.pl w połowie 21-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,73 i 5,74 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny nie zmieniła się, ale diesla spadła o 5 groszy na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 3 grosze do 2,91 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 21-05-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,54 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 5,73 zł/l ( 0 gr/l);
• ON: 5,74 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,91 zł/l (-3 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 55-67 gr/l w detalu i 80-84 groszy na litrze w hurcie.
Zmiany cen paliw w skali roku:
W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie
W połowie 21 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 23 grosze/l dla ON (bez zmian w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 20 groszy na litrze (również bez zmian w skali tygodnia).
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W kolejnych ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły, by spaść dopiero w maju.
W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (31,1 gr/l) przekracza w 2025 roku minimalnie średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 10 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l)
Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (25,5 gr/l) przewyższa o prawie 1 grosz poziom rekordowej marży z 2024 roku i przekracza o 9 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Diesel kosztuje w hurcie podobnie jak benzyna
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 21-go maja 2025, cena netto litra benzyny 95 spadła o 6 groszy (+12 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,489 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 4 grosze (+10 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,497 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 1 grosza z -1 grosz tydzień wcześniej. Oznacz to, że benzyna jest ponownie o 1 grosz droższa od oleju napędowego. Tydzień wcześniej, czyli 14-go maja ON był o grosz tańszy od benzyny, co ostatnio zdarzyło się 5 sierpnia 2024 roku.
Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 22 grosze, a diesel potaniał w tym czasie o 41 groszy na litrze.
Dla porównania, średnia cena PB-95 i ON spadła na stacjach paliw odpowiednio o 31 i 37 groszy za litr od początku tego roku.
Notowania ropy utrzymują się na podwyższonym poziomie
Jeszcze w połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje na rynkach finansowych spowodowane przez nowego prezydenta sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima - w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 58-68 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (21.05.2025).
II tydzień maja przyniósł zdecydowany wzrost notowań ropy, który był konsekwencją osiągnięcia porozumienia handlowego na linii USA-Chiny. Od połowy maja ceny pozostają na podwyższonym poziomie oscylując wokół 65 usd/b ropy Brent, a sprzyja temu zagrożenie eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie.
W konsekwencji ostatnich zmian w skali tygodnia ropa tanieje nieco po wybiciu o ok. 8% tydzień wcześniej. Analitycy spodziewają się, że w dłuższej perspektywie ropa powinna pozostawać pod presją rosnącej podaży ze strony krajów OPEC i oczekiwanego spowolnienia w światowej gospodarce.
Dzisiaj (21.05.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,75 zł za dolara, czyli o ok. 3 grosze niżej niż przed tygodniem. Co ciekawe, majowa obniżka stóp procentowych w Polsce nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami pomaga utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com