Krajowe ceny paliw spadają zauważalnie w hurcie i znacznie wolniej w detalu

Według e-Petrol.pl w połowie 10-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,07 i 6,23 zł/l. Oznacza to, że cena obu paliw spadła o 4 grosze na litrze w skali tygodnia. W tym samym czasie notowania ropy spadły na wielomiesięczne minima przy zdecydowanym umocnieniu złotego do dolara.

Jednocześnie cena średnia autogazu pozostała na poziomie 3,19 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 05-03-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,85 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,07 zł/l (-4 gr/l);

• ON: 6,23 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l ( 0 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 34-46 gr/l w detalu i 50-62 grosze na litrze w hurcie.

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

W tym roku marże stacji paliw ze sprzedaży benzyny zbliżają się do rekordowego poziomu

W połowie 10 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 27 groszy/l dla ON (+3 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 43 grosze na litrze (+4 grosze w skali tygodnia).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski (patrz wykres). W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży benzyny i ON wzrosły. Warto zauważyć, że uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny (29 gr/l) przekracza w 2025 roku już o 8 groszy/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l). Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (16 gr/l) pozostaje minimalnie w tyle za średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l. 

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023)  wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

W hurcie dwa główne paliwa potaniały o 9-10 groszy w skali tygodnia

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 6-go marca 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 10 groszy (-7 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,543 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 9 groszy (-12 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,749 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) pozostała na poziomie 25 groszy (benzyna jest tańsza).

Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie tanieją o 16 groszy na litrze. Dla porównania, średnia cena ON wzrosła na stacjach paliw o 12 gr/l, a Pb95 o 3 grosze za litr od początku tego roku.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Ropa jest najtańsza od września minionego roku

Notowania ropy Brent mocno spadają od trzeciej dekady lutego po kilkutygodniowej konsolidacji w przedziale 74 - 77 usd/buszel. Od początku tego tygodnia ceny ropy Brent ponownie ruszyły w dół, przebijając poziom 70 usd/b.

W czwartkowe popołudnie (06.03.2025) ropa Brent kosztuje ok. 69,5 usd/b, czyli aż o 4,1 dolara  (6%) mniej niż tydzień wcześniej.

Jeszcze w połowie stycznia ceny ropu notowały 6-miesięczne szczyt, ale ceny surowca zaczęły spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. W ostatnich dniach spadkowo na ceny ropy wpływają deklaracje kartelu OPEC o zwiększeniu wydobycia surowca, ale też rozmowy pokojowe na linii USA-Rosja i USA-Ukraina oraz zapowiedzi zniesienia amerykańskich sankcji nałożonych na Rosję.

Złoty umacnia się do dolara

Jeszcze 28.02.2025 kurs dolar/złoty przekraczał 4,04 złotego, a w połowie stycznia dolar kosztował nawet 4,17 złotego. Ostatnie dni przyniosły, niespotykane od lat, załamanie kursu dolara do euro, a przy okazji również do złotego. Dzisiaj (06.03.2025) dolar kosztuje już tylko nieco ponad 3,87 złotego. Wpływać to powinno na tańsze zakupy surowca i paliw gotowych.

Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.

Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która ostatnio mocno wzrosła.

Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomagają deklaracje Trumpa o dążeniu do zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.

 

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com