Według e-Petrol.pl w połowie 2-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,07 i 6,19 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny wzrosła o 8 groszy, a diesla o 10 grosze na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu zwiększyła się o 4 grosze do 3,21 zł/l - najwyżej od lipca 2022 roku. Szczególnie na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa wysoki kursu dolara. Noworoczne obniżki cen paliw przeszły już do historii, a na stacje zawitały wzrosty będące konsekwencją drożejącej ropy i wysokiego kursu dolara.
Cena średnia paliw w detalu: 08-01-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,88 zł/l (+9 gr/l);
• Pb95: 6,07 zł/l (+8 gr/l);
• ON: 6,19 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 3,21 zł/l (+4 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Nawet po ostatniej podwyżce paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 16-24 gr/l w detalu, ale w hurcie już tylko ON jest tańszy o 9 groszy na litrze (średnio), podczas gdy cena hurtowa benzyny 95 jest nieco wyższa niż rok temu.
Zmiany cen paliw w skali roku:
Marże stacji paliw były rekordowe w 2024 roku
W połowie 2 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 12 gr/l dla ON (+11 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się do 23 groszy na litrze z 25 groszy tydzień wcześniej.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
W hurcie różnica w wycenie ON w stosunku do Pb-95 oscyluje w pobliżu 25 gr/l
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 8-go stycznia 2025, cena netto litra Pb95 wzrosła o 5 groszy (4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,767 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 4 grosze (+6 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,960 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) oscyluje wokół 25 groszy od początku grudnia 2024 roku.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Ropa najdroższa od października 2024 r.
Na przełomie grudnia i stycznia notowania giełdowe ropy wybiły w górę z trwającego wiele tygodni trendu bocznego wokół poziomu 73 usd/b ropy Brent. Ceny zaczęły rosnąć po informacjach o spadku zapasów ropy w USA, czy mniejszym eksporcie z Rosji. Dodatkowo Arabia Saudyjska podniosła w ostatnich dniach ceny ropy dla azjatyckich klientów o 60 centów za baryłkę, co wskazuje na oczekiwania dotyczące zacieśnienia podaży na kluczowym rynku eksportowym. Także decyzja OPEC+ o opóźnieniu zwiększenia produkcji o 180 tys. baryłek dziennie ze stycznia na kwiecień, ma na celu uzyskania wyższych cen rynku.
W czasie środowej sesji (08.01.2025) notowania ropy Brent zbliżyły się do 78 usd/b (najwyżej od połowy października 2024 roku). Jednak o godzinie 18 naszego czasu ropa Brent wyceniana jest znacznie niżej, bo na poziomie 76,30 usd/b. Wzrost cen ropy ograniczany jest przez drożejącego dolara, ale też przez słabnący popyt ze strony Chin.
Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby
Kurs dolar/złoty zamknął pierwszą w tym roku sesję ceną 4,162 zł za dolara - najwyżej od pona roku po wzroście tygodniowym o 7 groszy. W ostatnich dniach widoczne są kilkugroszowe wahania na tym rynku, a kurs usd/pln sięga teraz (18:00 - 08.01.2025 ) 4,144 zł za dolara.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Na początku roku (02.01.2025) kurs eurodolara spadł na w pobliże 1,020 - najniżej od dwóch lat. Kolejne dni przyniosły odreagowanie w górę
Dolar zyskuje na świecie w oczekiwaniu na zaprzysiężenie Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, które przypada na 20.01.2024. W umocnieniu amerykańskiej waluty (osłabieniu euro) sprzyjają przewidywania, że FED będzie wolniej niż wcześniej oczekiwano obniżał stopy procentowe w USA, ale też chaos polityczny i gospodarczy w Niemczech.
Jednocześnie polska waluta pozostaje silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia. Złoty pozostaje stosunkowo silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami na dłużej. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego, do Polski wpływają kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które są wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem dużego umacniania złotówki jest zatrzymanie spadków euro/dolara.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com