Według e-Petrol.pl w połowie 1-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,99 i 6,09 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 5 groszy, a diesla o 2 grosze na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 1 grosz do 3,17 zł/l. Szczególnie na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa wysoki kursu dolara.
Cena średnia paliw w detalu: 02-01-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,79 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 5,99 zł/l (-5 gr/l);
• ON: 6,09 zł/l (-2 gr/l);
• LPG: 3,17 zł/l (-1 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Na początku 2025 roku paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).
Po ostatnich zmianach ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 26-36 gr/l w detalu i o tylko 1-9 groszy w hurcie.
Zmiany cen paliw w skali roku:
Marże stacji paliw były rekordowe w 2024 roku
W połowie 1 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 1 gr/l dla ON (-10 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się do 16 groszy na litrze z 29 groszy tydzień wcześniej.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
W hurcie różnica w wycenie ON w stosunku do Pb-95 oscyluje w pobliżu 25 gr/l
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 4-go stycznia 2025, cena netto litra Pb95 wzrosła o 10 groszy (1 grosz tydzień wcześniej) i sięga 4,777 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o także 10 groszy (0 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,965 zł/l (bez VAT).
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Na ceny ropy wpływają skrajnie różne czynniki
Od połowy października notowania ropy Brent oscylują wokół 73 usd/b, a skala zmienności powoli się obniża. W czwartkowe popołudnie (19.12.2024) kontrakt najbliższy na ropę Brent wyceniany jest na 72,9 usd/b, czyli o tylko 0,5 usd/b poniżej zamknięcia sprzed tygodnia.
W listopadzie i grudniu dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut po wygranych wyborach prezydenckich przez Donalda Trumpa. W środę 18-go grudnia FED dokonał kolejnej obniżki stóp procentowych w USA, ale jej skala była minimalna i w efekcie umocniła dolara umocniła dolara względem euro poniżej 1,04 dolara za euro na zamknięciu środowej sesji. Najdroższy od blisko 2 lat dolar wywiera presję spadkową na surowce (też ropę) wyceniane najczęściej w usd.
W USA panuje przekonanie, że nowy prezydent będzie w stanie w większym niż dotychczas stopniu kontrolować przepływy energii (też ropy) i jej ceny. Z drugiej strony OPEC+ stara się podnosić ceny surowca poprzez sterowanie podażą z krajów należących do kartelu.
Na spotkaniu z 5.12.2024 kartel przedłużył cięcia produkcji o dodatkowe 3 miesiące do kwietnia 2025 r. Oczekiwana decyzja nie pozwoliła baryłce ropy Brent wyjść poza przedział 71–74 USD w którym cena pozostaje w grudniu.
Spadkowo na ceny wpływała też słabnąca gospodarka Chin. Także rozejm między Izraelem a wspieranym przez Iran Hezbollahem mocno obniżył zmienność na rynku ropy.
Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby
Kurs dolar/złoty zamknął czwartkową sesję (02.01.2025) na rynku walutowym na poziomie 4,1622 przekraczając minimalnie roczny szczyt zaliczony 22-go listopada 2024 roku. W ciągu tygodnia kurs dolara względem złotego wzrósł o blisko 2% (ok. 7 groszy).
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Na początku roku (02.01.2025) kurs eurodolara spadł na w pobliże 1,020 - najniżej od dwóch lat.
Dolar zyskuje na świecie w oczekiwaniu na zaprzysiężenie Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, które przypada na 20.01.2024. W umocnieniu amerykańskiej waluty (osłabieni euro) sprzyjają przewidywania, że FED będzie wolniej niż wcześniej oczekiwano obniżał stopy procentowe, ale też chaos polityczny i gospodarczy w Niemczech.
Jednocześnie polska waluta pozostaje silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia. Złoty pozostaje stosunkowo silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami na dłużej. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego, do Polski wpływają kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które są wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem dużego umacniania złotówki jest zatrzymanie spadków euro/dolara.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com