Na stacjach paliw coraz taniej mimo, że w hurcie ceny odbiły nieco od swoich 2,5-letnich minimów

Według e-Petrol.pl w połowie 39-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,97 i 5,99 zł/l. Oznacza to, że cena obu głównych paliw spadła o 6 gr/l w skali tygodnia (-9 gr/l tydzień wcześniej).

Jednocześnie cena średnia LPG obniżyła się o 2 grosze do 2,85 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 25-09-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,71 zł/l (-8 gr/l);
• Pb95: 5,97 zł/l (-6 gr/l);

• ON: 5,99 zł/l (-6 gr/l);
• LPG: 2,85 zł/l (-2 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie ceny w hurcie są dużo niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże modelowe stacji ze sprzedaży paliw utrzymują się na rekordowym poziomie

W połowie 39 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 33 gr/l dla ON (-10 groszy w skali tygodnia) i 47 gr/l dla Pb95 (-7 gr/l w skali tygodnia).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej wzrosły do rekordowego poziomu

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,2 gr/l) jest o 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (28,1 gr/l) przewyższa też o 4 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Ceny hurtowe obu głównych paliw spadły we wrześniu 13-15 groszy na litrze

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 26-go września 2024, cena netto litra Pb95 nie zmieniła się (+4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,464 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 5 groszy (+2 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,614 zł/l (bez VAT). Mimo ostatnich wzrostów ceny obu głównych paliw spadły w hurcie o 13-15 groszy na litrze od początku września. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 wzrosła do 18 groszy z 12 groszy tydzień wcześniej.

W sierpniu benzyna potaniała w hurcie o 30 groszy, a ON o tylko 13 groszy na litrze.

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 29 gr/l (Pb95), podczas gdy diesel tanieje o 41 groszy na litrze (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

We wrześniu na rynku ropy panuje bardzo duża zmienność

Wyceny ropy mocno spadały w I dekadzie września w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Jednak kolejne dwa tygodnie przyniosły systematyczne wzrosty z kilkuletniego dołka 69 usd/b Brent do 75 usd/b Brent na sesji 24-go września. Odbiciu sprzyjał wzrost napięcia na Bliskim Wschodzie, spadek zapasów w USA i ogłoszenie pakietu stymulującego gospodarkę przez Chiński Bank Ludowy. Na szczęście dla kierowców notowania giełdowe ropy mocno spadają od środy (25.09.2024). W czwartkowe popołudnie ropa Brent wyceniana jest ponownie poniżej 71 usd/b.

Kierowcom pomaga wyjątkowo tani dolar

We wtorek 24-go września kurs usd/pln spadł poniżej 3,81 zł za dolara, czyli najniżej od 3 lat, przebijając dołek z 23-go sierpnia. Wprawdzie dwa dni później dolar wyceniany jest o kilka groszy wyżej, to i tak złoty pozostaje wyjątkowo mocny do obu głównych walut. Środowe (24.09.2024) osłabienie złotego wynika wyłącznie ze spadku notowań najważniejszej pary walutowej świata, czyli eurodolara.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ napływające dane gospodarcze z USA zwiększały prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Ostatecznie FED obniżył 18-go sierpnia stopy procentowe w USA aż o 50 punków bazowych, wywołując 0,5% wzrost kursu euro do dolara zaraz po ogłoszeniu decyzji. Wcześniej, bo już w czerwcu, a następnie na początku września cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny. Jednocześnie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęca to międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com