Według e-Petrol.pl w połowie 26-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,46 zł/l i 6,49 zł/l. Oznacza to, że cena średnia obu głównych paliw wzrosła o 7-10 groszy w skali tygodnia.
Warto zauważyć, że rozbieżność cenowa między stacjami paliw jest bardzo duża i sięga nawet 10%.
Ceny średnie paliw w detalu: 26-06-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,22 zł/l (+8 gr/l);
• Pb95: 6,46 zł/l (+7 gr/l);
• ON: 6,49 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 2,67 zł/l (+1 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie tylko cena detaliczna benzyny jest nieco niższa niż rok temu (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Marże modelowe stacji paliw ze sprzedaży spadły w ostatnim tygodniu
W połowie 26 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 15 gr/l dla ON (9 gr/l tydzień wcześniej) i 24 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 21 gr/l).
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej są zbliżone do rekordowego poziomu
Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (23 gr/l) jest o tylko 2 grosze niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24 gr/l) zrównała się ze wspomnianym rekordem. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
W hurcie cena diesla znacznie przewyższa już cenę Pb-95
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 27-go czerwca 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 4 grosze (5 groszy tydzień wcześniej) i sięga 5,065 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel nie zmienił swojej ceny (+17 gr tydzień wcześniej) i kosztował 5,148 zł/l (bez VAT).
Od początku czerwca benzyna drożeje w hurcie 7 groszy, a cena ON wzrosła aż o 17 groszy na litrze.
W maju spadek cen benzyny w hurcie sięgnął 35 groszy dla Pb95, podczas gdy cena diesla obniżyła się o 10 groszy/l w skali miesiąca (bez VAT).
Od początku 2024 roku benzyna w hurcie drożeje o 36 gr/l (Pb95), podczas gdy diesel o 18 groszy (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Wysokie ceny na rynku hurtowym to efekt umocnienia notowań ropy i słabszego złotego
Na przełomie maja i czerwca notowania ropy Brent spadły o ok. 10% w ciągu pięciu sesji z 84,5 do 77,5 usd/b na zamknięciu 4-go czerwca, po miesiącu trendu bocznego wokół poziomu 83 usd/b. Niestety w I połowie czerwca ropa wróciła w okolice 86-86 usd/b, gdzie jej wyceny pozostają od tygodnia.
Notowania USD utrzymują się powyżej poziomu 4,0 zł
Po blisko miesiącu wahań w przedziale 3,91 - 3,96 złotego za dolara, kurs amerykańskiej waluty wybił mocno w górę w piątek 7-go czerwca i od tego czasu utrzymuje się znacznie powyżej poziomu 4.0 zł za dolara. Jest to bezpośredni efekt umocnienia się dolara wobec euro po tym jak ECB obniżył stopy procentowe w strefie euro, a dane z amerykańskiej gospodarki sugerują, że amerykański FED może dłużej poczekać z obniżkami stóp w USA. Droższy dolar to oczywiście wyższy koszt zakupu ropy przez rafinerie i droższe importowane paliwa gotowe.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE