Ceny detaliczne dwóch głównych paliw spadły symbolicznie w II tygodniu marca

Według e-Petrol.pl w połowie 11-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,39 zł/l i 6,67 zł/l. Oznacza to, że cena obu paliw spadła o 2 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia LPG i Pb98 nie zmieniła się.

Ceny średnie paliw w detalu: 13-03-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,99 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 6,39 zł/l (-2 gr/l);

• ON: 6,67 zł/l ( -2 gr/l);
• LPG: 2,89 zł/l (0 gr/l).

Cenom paliw daleko do obiecywanych w kampanii wyborczej, ale na szczęście są one dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o prawie 6% mniej niż przed rokiem, a cena Pb95 jest o blisko 5% niższa w skali roku.

Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:

Marże modelowe stacji paliw mocno spadły z ubiegłorocznych maksimów zaliczonych w połowie grudnia

W 11 tygodniu 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 29 gr/l dla ON (24 gr/l tydzień wcześniej) i 19 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 15 gr/l). Dla porównania, w połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

 

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 13-go marca 2024, cena netto Pb95 spadła o 7 groszy (+5 gr tydzień wcześniej), a diesla zmniejszyła się o 9 groszy na litrze (-5 gr tydzień wcześniej). W konsekwencji ostatnich zmian, od początku marca diesel tanieje o 11 groszy, a benzyna o tylko 1 grosz na litrze.

W lutym 2024 roku wzrost ceny benzyny w hurcie sięgnął 7 groszy dla Bb95, ale diesel potaniał o skromne 2 grosze w skali miesiąca (bez VAT).

Od początku 2024 roku popularna 95-ka drożeje w hurcie o 34 grosze za litr, a cena diesla wzrosła w tym czasie o 20 groszy (bez VAT).

W skali całego 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Spadek cen hurtowych to efekt umocnienia złotego

Ropa Brent od początku marca utrzymuje się w wąskim przedziale 81-84 usd/baryłkę. Wsparciem dla drogiej ropy pozostają problemy z naftową logistyką w rejonie Morza Czerwonego, wynikające z utrzymującego się napięcia w rejonie Bliskiego Wschodu. W skali tygodnia kończącego się 12-go marca ropa potaniała o symboliczne 0,2 usd/b do 82,5 usd/b (termin majowy kontraktu na ropę Brent). W środę jednak ropa z nawiązką odrabia straty, wracając w okolice 84 usd/b.

Paliwa w hurcie taniały dzięki umocnieniu złotego do obu głównych walut. Kurs dolara wobec złotego spadł w skali tygodnia o 3 grosze do poniżej 3,92 zł za dolara w środowe popołudnie.

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):

 
 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE