Przyspieszyło tempo wzrostu cen na stacjach paliw

Według e-Petrol.pl w połowie 7-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,42 zł/l i 6,63 zł/l. Oznacza to, że cena dwóch głównych paliw wzrosła o 6 i 8 groszy na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia LPG spadła o 1 grosz do 2,92 zł/l.

Ceny średnie paliw w detalu: 14-02-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,99 zł/l (+7 gr/l);
• Pb95: 6,42 zł/l (+6 gr/l);

• ON: 6,63 zł/l (+8 gr/l);
• LPG: 2,92 zł/l (-1 gr/l).

Na szczęście paliwa są ciągle dużo tańsze na stacjach w stosunku do swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o 11% mniej niż przed rokiem, ale cena Pb95 jest o tylko o 4% niższa w skali roku.

Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:

Marże modelowe stacji paliw mocno spadły z rocznych maksimów zaliczonych w połowie grudnia

W połowie 7-go tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga minus 5 gr/l dla ON (3 gr/l tydzień wcześniej) i 20 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 25 gr/l). W połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

 

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 14-go lutego 2024, cena netto Pb95 i diesla wzrosła odpowiednio o 15 i 21 groszy na litrze. Oznacza to największy tygodniowy wzrost cen od końca października 2023 roku.

Od początku roku benzyna drożeje w hurcie o 37 groszy za litr, a cena diesla wzrosła w tym czasie o 49 groszy (bez VAT).

W styczniu 2024 roku wzrost w hurcie sięgnął 27 groszy dla Bb95 i 35 groszy dla diesla (bez VAT).

W skali całego 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Ropa drożeje w tym tygodniu po zaliczeniu 2-tygodniowego dołka

Notowania giełdowe ropy Brent z dostawą w kwietniu zaczęły tydzień od blisko 82 usd/b. W kolejnych dniach wyceny wzrosły do powyżej 83 usd/b w czwartkowe popołudnie. Presja wzrostowa w notowaniach ropy naftowej jest efektem wzrostu kosztów i czasu transportu w sytuacji gdy tankowce muszą omijać Kanał Sueski.

Do tego dochodzą obawy o rozszerzenie konfliktu na Bliskim Wschodzie, czego efektem może być blokada kluczowej Cieśniny Ormuz (nie ma dla niej alternatywy, a tamtędy przepływa 30% światowej ropy) przez Iran.

Notowania usd/pln wróciły powyżej 4,05 zł za dolara

Ostatnie dni przyniosły korektę wzrostową w notowaniach usd/pln z 3,97 zł za dolara (01.02.2024) do ok. 4,055 w środowe popołudnie. Słabszy złoty i droższa ropa przekładają się na wyższe ceny paliw w hurcie.

Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

 

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):

 
 

 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE