Według e-Petrol.pl w połowie 48-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,47 zł/l i 6,64 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki i diesla spadła o 4-5 groszy na litrze w skali tygodnia. Także wycena LPG obniżyła się o 4 grosze do 3,03 zł/l, drugi tydzień z rzędu.
Ceny średnie paliw w detalu: 29-11-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,06 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 6,47 zł/l (-4 gr/l);
• ON: 6,64 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 3,03 zł/l (-4 gr/l).
Głównie dzięki umocnieniu złotego krajowe ceny zbliżyły się do tych obowiązujących u naszych unijnych sąsiadów
Porównanie z 20-go listopada pokazuje, że diesel był wtedy średnio droższy w Niemczech o 21 eurocentów, a Pb95 o 32 eurocenty.
Cena diesla u naszymi południowych sąsiadów była zwykle zbliżona do naszej, teraz jest ona wyższa średnio o 7 eurocentów na Słowacji, a w Czechach o tylko 4 eurocenty.
W przypadku Pb-95 w Czechach benzyna jest droższa o 6 eurocentów, a na Słowacji o 9 eurocentów.
Warto przypomnieć, że we wrześniu miało miejsce ręczne sterowanie cen w oderwaniu od realiów rynkowych, a podyktowane było zbliżającymi się wyborami.
Po wyborach, w ciągu kilku tygodni ceny hurtowe obu paliw wzrosły o 40-70 groszy za litr, ale ostatnie trzy tygodnie skorygowały w dół te zwyżki do tylko 6 gr/l benzyny i 41 groszy za litr diesla.
Na szczęście paliwa są ciągle dużo tańsze na stacjach w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o 14% mniej niż przed rokiem, ale cena Pb95 jest o tylko symbolicznie niższa w skali roku.
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
W połowie 48-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 32 gr/l (30 gr/l tydzień wcześniej) i rekordowe w tym roku 59 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 56 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi ok. 17 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i 16 groszy/l dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 29-go listopada 2023, cena średnia netto diesla i benzyny spadła odpowiednio o 1 i 2 grosze na litrze. Był to trzeci tydzień przecen, który zniwelował większość powyborczych podwyżek benzyny i część wzrostu cen oleju napędowego.
Po ostatnich zmianach od czasów wyborów parlamentarnych benzyna drożeje w hurcie już tylko o tylko 6 gr/l, a ON o 41 gr/l.
Od początku listopada (hurt) benzyna tanieje o 45 groszy, podczas gdy ON ma cenę identyczną jak na zamknięciu października.
Warto przypomnieć, że w skali października oba paliwa podrożały o 42-45 gr/l, ale we wrześniu (trwała kampania wyborcza) benzyna potaniała o 65 groszy, a ON o 42 grosze na litrze. Oczywiście, tak tanio mogły zaopatrywać się jedynie podmioty, które wcześniej miały podpisane umowy z Orlenem. Państwowy koncern, jak sam oświadczył, odpowiada za 65% hurtowego i detalicznego rynku paliw. Pozostali właściciele stacji paliw i dostawcy hurtowi podlegają normalnym zjawiskom rynkowym, stąd albo oferują droższe paliwo, albo ponoszą straty na sprzedaży.
Dla przypomnienia, w skali sierpnia ceny hurtowe obu paliw zmieniły w niewielkim zakresie. Za to w lipcu ceny wzrosły odpowiednio o 37 gr/l (Pb95) i 33 gr/l (ON).
Porównując ceny od początku 2023 można zauważyć, że benzyna w hurcie tanieje o 43 gr/l (Pb95), a diesel traci w tym czasie 89 gr za litr (bez VAT).
Ropa pozostaje stosunkowo tania, a kierowcom dodatkowo pomaga umocnienie złotego do dolara i euro
Notowania giełdowe ropy Brent od 3 tygodni poruszają się w szerokim trendzie bocznym 76-84 usd/b, czyli o ok. 10% poniżej październikowych maksimów wywołanych atakiem Hamasu na Izrael. Aktualnie (środowe popołudnie) surowiec wyceniany jest na 82 usd/b, a w skali tygodnia ropa drożeje tylko symbolicznie.
Na rynek wracają cyklicznie obawy o przyszły popyt na surowce, które to obawy równoważone są przez cięcia podaży przez OPEC+. Inwestorzy rozważają możliwość głębszych cięć dostaw ropy z krajów sojuszu w obliczu oznak, że globalna podaż zaczyna przewyższać popyt. Najbliższe posiedzenie kartelu zaplanowano już na 30 listopada.
Decyzje członków sojuszu (w tym Rosji) będą miały duży wpływ na handel na rynkach ropy w tym kwartale, a także w przyszłym roku.
Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w zakresie 3,93 - 4,01 pln. W skali analizowanego tygodnia kurs usd/pln obniżył się o ok. 5 groszy do nieco ponad 3,94 zł dzisiaj. Są to poziomy najniższe od października 2021 roku. Jednocześnie w stosunku do euro złoty jest najsilniejszy od marca 2020 roku (ok. 4,33 zł za euro dzisiaj) i jest to efekt zapowiedzi przez KE wypłaty Polsce zaliczki z KPO.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Wcześniejsze osłabienie złotego przekładało się bezpośrednio na podwyżki cen jedynie LPG, ponieważ ceny pozostałych paliw były sztucznie zaniżane przez państwowy PKN Orlen.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE