Cena diesla w Polsce odnotowuje wyraźne spadki w hurcie, podczas gdy na stacjach obniżki są łagodniejsze. Stabilizacja rynku ropy, rozmowy pokojowe USA–Rosja w sprawie Ukrainy oraz rosnące zapasy surowca w USA ograniczają ryzyko gwałtownych wzrostów, dając rolnikom szansę na przewidywalne koszty paliwa. Jednocześnie ryzyko nagłego wzrostu cen diesla wciąż istnieje w przypadku eskalacji konfliktu USA–Wenezuela, który mógłby wywołać gwałtowne podwyżki cen ropy i paliw.
ON – cena diesla: 5,787 zł/l (–21 gr w tydzień)
Pb95: 5,417 zł/l (–5 gr w tydzień)
Obecnie: 37 gr/l
Tydzień temu: ~60 gr/l
Dwa tygodnie temu: ~60 gr/l
➡️ Cena diesla tanieje szybciej niż benzyna, a różnica między nimi w hurcie mocno się zmniejszyła.
Pb98: 6,68 zł/l (–1 gr)
Pb95: 5,89 zł/l (–5 gr)
ON – cena diesla: 6,27 zł/l (–5 gr)
LPG: 2,62 zł/l (–2 gr)
➡️ Na stacjach spadki są bardziej umiarkowane, ale odzwierciedlają wcześniejsze korekty w hurcie.
Brent: ok. 63 USD/b (+0,5 USD/b tydzień do tygodnia)
Ropa reaguje na rozmowy pokojowe USA–Rosja dotyczące Ukrainy. Jednocześnie rosnące zapasy surowca w USA (2,48 mln baryłek w ostatnim tygodniu według API) ograniczają potencjalne gwałtowne wzrosty. Analitycy zwracają uwagę, że mimo ataków na rosyjską infrastrukturę energetyczną reakcja cenowa na Brent pozostaje stonowana.
➡️ Rynek balansuje między oczekiwaniami geopolitycznymi a twardymi danymi o zapasach, co studzi skalę wzrostów cen diesla.
➡️ Dodatkowe ryzyko dla cen diesla pojawia się w przypadku konfliktu USA–Wenezuela, który może nagle podnieść notowania ropy.
3,62 zł (–2 gr tydzień do tygodnia)
Trend od miesięcy: boczny wokół 3,65 zł
Stabilny kurs dolara ogranicza zmienność w kosztach importu paliw, wspierając utrzymanie ceny diesla na umiarkowanym poziomie.
Cena diesla spada w hurcie i delikatnie na stacjach.
Różnica ON–Pb95 zmniejszyła się z ~60 do 37 gr/l, co wpływa na politykę cenową stacji.
Stabilna ropa i USD ograniczają ryzyko gwałtownych wzrostów, ale konflikt USA–Wenezuela stanowi potencjalne zagrożenie.
Niższe ceny diesla wspierają planowanie kosztów prac polowych, transportu nawozów i pasz oraz przygotowania do wiosny.
Andrzej Bąk
Źródło: PKN Orlen, e-Petrol.pl