Paliwa drożeją w hurcie i na stacjach

W mijającym tygodniu na polskim rynku paliw ponownie obserwowaliśmy wzrosty zarówno cen detalicznych na stacjach, jak i cen hurtowych w rafineriach. Zmiany te wynikają z sytuacji na globalnym rynku ropy, ale także z wewnętrznych uwarunkowań europejskich i regionalnych.

Cena diesla i benzyny na stacjach – ile płacimy w 44. tygodniu?

 

Według najnowszych danych z rynku paliw:

 

Rodzaj paliwa Cena obecnie / Cena tydzień temu (Zmiana)

  • Diesel (ON): 6,04 zł/l / 5,95 zł/l (+0,09 zł)

  • Benzyna 95: 5,89 zł/l / 5,84 zł/l (+0,05 zł)

  • LPG" 2,59 zł/l / 2,59 zł/l (bez zmian)

Dane pochodzą z e-Petrol.pl

 

Cena diesla wzrosła więc mocniej niż cena benzyny. To szczególnie istotne dla rolników, dla których olej napędowy jest głównym paliwem w gospodarstwach. Wzrost o 9 groszy na litrze przy pełnym zbiorniku maszyn rolniczych oznacza wymiernie wyższe koszty prac polowych i transportu.

 

Ceny hurtowe PKN Orlen – skąd te podwyżki?

 

W hurcie zmiany są jeszcze bardziej wyraźne:

  • Hurtowa cena benzyny 95 wzrosła o 9 groszy/l

  • Hurtowa cena oleju napędowego wzrosła aż o 26 groszy/l

Tak duża różnica sprawia, że cena diesla w hurcie rośnie zdecydowanie szybciej niż cena benzyny – co później odzwierciedla się na stacjach.

 

Cena diesla i benzyny w hurcie i detalu (średniotygodniowa):

Dlaczego diesel droższy niż benzyna? To rzadkość w Europie

W większości krajów UE diesel jest tańszy od benzyny. W Polsce jest odwrotnie. Kluczową przyczyną jest wysoki eksport oleju napędowego na Ukrainę:

 

Ukraina zużywa ogromne ilości diesla – zarówno w sektorze militarnym, jak i rolniczym. Większość Europy oraz Ukraina ograniczyły import paliw z Rosji i Białorusi. W efekcie popyt na polski diesel rośnie, a dostępna podaż na rynku krajowym spada. To naturalnie windowało cenę diesla ponad cenę benzyny.

 

Co z ropą i dolarem?

W ubiegłym tygodniu notowania ropy Brent wybiły w górę, m.in. po nowych sankcjach USA na rosyjski sektor naftowy.

Kurs USD/PLN pozostawał stabilny w przedziale ok. 3,63–3,65 zł, więc nie miał istotnego wpływu na ceny paliw w hurcie.

Główne źródło podwyżek to ropa i popyt na diesel w regionie, nie waluty.

 

Cena diesla a perspektywa dla rolników

Dla rolników rosnąca cena diesla oznacza:

 

  • wyższe koszty zbioru, transportu i zabiegów

  • droższy sezon jesienny i zimowy (logistyka pasz i nawozów)

  • wyższe koszty usług rolniczych

 

Jeżeli eksport paliwa na Ukrainę utrzyma się na obecnym poziomie, diesel pozostanie droższy od benzyny także w najbliższych tygodniach.

 

Andrzej Bąk

Źródło cen: e-Petrol, PKN Orlen