W połowie 41-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 5,89 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny wzrosła o "skromne 4 grosze", ale ON, benzyna 98 oktanów i LPG podrożały aż o 8-10 groszy na litrze. Ceny średnie benzyn i LPG są teraz najwyższe od przynajmniej 2012 roku.
Po wielu tygodniach stabilizacji na poziomie 5,99 zł/l (cena średnia) koncerny państwowe zdecydowały się podnieść cenę benzyny 98 oktanów i to aż o 10 groszy na litrze.
Tymczasem w hurcie ostatni tydzień (06.10-14.10.2021) przyniósł 13-15 groszowy wzrost cen 95-ki i oleju napędowego, a to oznacza dalsze podwyżki cen na stacjach paliw.
Paliwa drożeją śladem wzrostów giełdowych notowań ropy naftowej. Decydujący wpływ na ceny ma rosnący popyt światowy przy ograniczonym wydobyciu surowca w USA i OPEC. Notowaniom ropy sprzyjają rekordowo wysokie ceny gazu i innych nośników energii. Na niekorzyść kierowców działał też bardzo wysoki kurs dolara amerykańskiego. Złoty w środę umocnił się jednak zdecydowanie do głównych walut po tym jak NBP podniósł o 0,5% stopy procentowe.
Ceny średnie paliw w detalu: 13-10-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,09 zł/l (+10 gr/l);
• Pb95: 5,89 zł/l (+4 gr/l);
• ON: 5,89 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 3,11 zł/l (+8 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Zmiany cen paliw w skali roku:
W ciągu roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 33-50%
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
Ceny hurtowe ON są już dużo wyższe niż ceny Pb95:
Ceny paliw w hurcie:
W czwartek (14.10.2021) olej napędowy kosztował w oficjalnym cenniku PKN Orlen - 6,037 zł/l, a Pb95 - 5,858 zł/l (cena hurtowa z VAT).
Oznacza to wzrost w skali tygodnia (06-14.10.2021) aż o 13-15 groszy na litrze w obu przypadkach. Od początku października cena hurtowa Pb95 wzrosła o 30 groszy na litrze, a diesel podrożał w tym czasie o 27 groszy.
Od początku 2021 roku cena hurtowa Pb95 (z VAT) zwiększyła się o 1,60 zł/l (+37,5%) i 1,62 zł/l w przypadku ON (+36,7%).
W połowie 41-go tygodnia 2021 średnia (z połowy tygodnia) marża stacji paliw ze sprzedaży ON wyniosła minus 14 gr/l (-10 gr/l w tygodniu), a w przypadku Pb95 tylko 5 gr/l (-6 groszy w skali tygodnia).
Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA