Końcówka marca przyniosła stabilizację cen na stacjach paliw

W połowie 13-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 5,21 i 5,19 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia wymienionej benzyny wzrosła o 2 gr/l, a cena diesla nie zmieniła się. Od początku roku paliwa te podrożały o 65-70 gr/l.

W hurcie, po tygodniu spadku cen, nastąpił powrót do trendu wzrostowego. W konsekwencji ceny hurtowe popularnej 95-ki są ponownie najwyższe w tym roku, a ceny diesla podążają w kierunku swoich szczytów sprzed dwóch tygodni. Warto zwrócić uwagę, że diesel jest w hurcie już o ponad 10 groszy tańszy od Pb95.

 

Ceny średnie paliw w detalu: 31-03-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 5,51 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 5,21 zł/l (+2 gr/l);

• ON: 5,19 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,59 zł/l (-1 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

 

W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.

W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.

 

 

 

 

Ceny hurtowe diesla spadły poniżej ceny Pb95:

 

Rynek ropy:

W drugim tygodniu marca doszło do przeceny na rynku ropy, która trwa do teraz

Trzecia fala pandemii, która wyjątkowo mocno dotknęła kraje europejskie ogranicza działalność gospodarczą i szczególnie mocno transport lotniczy. Przekłada się to na mniejsze zapotrzebowanie na paliwa i w konsekwencji wymusiło przeceny na giełdowym rynku ropy w drugi, i trzecim tygodniu marca. Ceny ropy Brent spadły w tym czasie o ok. 10%, z blisko 70 usd/b - 11 marca, do ok. 62 usd/b (25.03.2021). Końcówka miesiąca przyniosła lekkie odbicie, a następnie stabilizację na rynku ropy. Wyhamowanie przecen nastąpiło w wyniku obaw o dostawy surowca po tym jak zablokowany został na wiele dni Kanał Sueski (przepływa tamtędy 10% światowego transportu morskiego). Kanał Sueski został już odblokowany, a uczestnicy rynku czekają na czwartkową decyzję OPEC+ w sprawie limitów produkcji na maj.

Notowania surowców, w tym ropy, rosną od listopada ubiegłego roku. Problemy związane z pandemią koronawirusa są ciągle duże, ale nie przeszkadzało to inwestorom w kupowaniu akcji oraz kontraktów na surowce, w tym ropę. Inwestorzy korzystają z kolejnych programów "drukowania pieniądza", które mają łagodzić efekty pandemii. Dodatkowym czynnikiem prowzrostowym są rozpoczęte z rozmachem szczepienia na Covid-19. Entuzjazm na rynkach zapanował już w listopadzie i kontynuowany jest w I kwartale 2021 roku. Systematyczne wzrosty sprawiły, że ropa z łatwością przebiła poziomy z lutego ubiegłego roku, a wzrost cen zatrzymał się dopiero w pierwszym tygodniu marca. Mimo wysokich cen producenci ropy zrzeszeni w OPEC+ utrzymują dyscyplinę w ograniczaniu podaży surowca. W USA wydobycie dzienne wróciło w okolice 11 mln baryłek po chwilowej zapaści związanej z atakiem zimy. Nadal jest to znacznie poniżej 13 mln baryłek dziennie notowanych przed pandemią. Tymczasem zmiany w Białym Domu oznaczają pogorszenie klimatu dla krajowego wydobycia ropy z łupków.

   

Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI):

 

Notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN (lewa oś):

 

Ceny paliw w hurcie:

W hurtowych cennikach 2021 rok przyniósł silny wzrost cen benzyny 95 i jeszcze większy diesla. Po tygodniu 10-groszowego spadku (tydzień kończący się 24-go marca) cena hurtowa Pb95 i ON ponownie zaczęła rosnąć w końcówce marca (śladem drożejącej ropy). Wzrosty w dużej części wynikały z osłabienia złotego wobec głównych walut (kurs eur/pln jest najwyższy od 9 lat). Od początku roku ceny hurtowe Pb95 wzrosły 82 gr/l, a ON 54 gr/l. W środę (31.03.2021) olej napędowy kosztował w PKN Orlen ok. 4,96 zł/l, a Pb-95 5,07 zł/l (cena hurtowa z VAT).

W połowie 13-go tygodnia 2021 średnia marża stacji paliw (modelowa) ze sprzedaży ON spadła z 28 gr/l do 25 gr/l, a w przypadku Pb95 z 21 gr/l do 16 gr/l.

Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:

  • 2017: 17 groszy,
  • 2018: 20 groszy,
  • 2019: 18 groszy,
  • 2020: 25 groszy (+36,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
  • 2021: 12 groszy.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:

  • 2017: 13 groszy,
  • 2018: 9 groszy,
  • 2019: 10 groszy,
  • 2020: 24 grosze (+123,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
  • 2021: 7  groszy.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com