Paliwa systematycznie drożeją na krajowym rynku już od połowy listopada, kiedy to zaczęły się wzrosty notowań ropy. Ma to oczywiście związek z trwającymi na masową skalę szczepieniami przeciwko Covid-19, które dają nadzieję na pokonanie światowej pandemii. Co prawda koronawirus nie daje za wygraną, a popyt na ropę rośnie bardzo powoli, to jednak masowe zakupy spekulacyjne surowców windują ceny. W konsekwencji notowania giełdowe ropy przebiły już poziomy z połowy lutego 2020 roku. Za chwilę zrobią to również ceny na krajowych stacjach paliw.
W połowie 7-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 4,75 zł/l i tylko grosz mniej za olej napędowy. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena najpopularniejszej benzyny wzrosła o 6 groszy, a diesla o 5 groszy na litrze, a od początku roku paliwa te podrożały o 20-25 groszy na litrze. Ceny hurtowe popularnej 95 wróciły już na poziom sprzed roku, a diesla ten poziom przebiły. Mimo to dzięki niższym marżom, tankując płacimy jeszcze kilkanaście groszy mniej niż rok temu za Pb95 i o ok. 40 groszy mniej za ON.
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
Ceny średnie paliw w detalu: 17-02-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 5,04 zł/l (+3 gr/l);
• Pb95: 4,75 zł/l (+6 gr/l);
• ON: 4,74 zł/l (+5 gr/l);
• LPG: 2,34 zł/l (+7 gr/l).
Zmiany cen w skali roku:
Ceny paliw w kraju:
Ceny hurtowe diesla przewyższają ceny Pb95:
Rynek ropy:
W lutym notowania ropy wybiły się z kilkutygodniowej konsolidacji wracając tym samym do poziomów sprzed roku, a ostatnio nawet powyżej.
Problemy związane z pandemią koronawirusa są ciągle duże, ale nie przeszkadza to inwestorom w kupowaniu akcji oraz kontraktów na surowce, w tym ropę. Inwestorzy korzystają z kolejnych programów "drukowania pieniądza", które mają łagodzić efekty pandemii. Dodatkowym czynnikiem prowzrostowym są rozpoczęte z rozmachem szczepienia na Covid-19. Entuzjazm na rynkach zapanował już w listopadzie i kontynuowany jest na początku 2021 roku. Systematyczne wzrosty sprawiły, że ropa przebiła już poziomy z lutego ubiegłego roku, a główne indeksy akcyjne ustalają nowe historyczne maksima (amerykański S&P500, niemiecki DAX).
Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI):
Notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN (lewa oś):
Ceny paliw w hurcie:
W hurtowych cennikach luty przyniósł znaczny wzrost cen benzyny 95 i jeszcze większy diesla. W tygodniu kończącym się 17-go lutego cena średnia Pb95 wzrosła o 6 groszy, a ON o 7 groszy na litrze i aż odpowiednio 17 gr/l i 21 gr/l od początku miesiąca. W czwartek (17.02.2021) olej napędowy kosztował w PKN Orlen ok. 4,76 zł/l, a Pb-95 4,63 zł/l (cena hurtowa z VAT).
W połowie 7-go tygodnia 2021 średnia marża stacji paliw (modelowa) ze sprzedaży ON spadła z 0 gr/l do minus 1 gr/l, ale w przypadku Pb95 wzrosła z 9 do 12 gr/l.
Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Porównując marże stacji paliw w ujęciu rocznym warto pamiętać, że to państwowe koncerny (Orlen i Lotos) dyktują ceny na krajowym rynku.
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com