Według e-Petrol.pl w połowie 47-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,04 i 6,09 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny nie zmieniła się, a diesla spadła o symboliczny 1 grosz na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie mocno, bo aż o 8 gr/l do 3,14 zł/l, podrożał autogaz. Na ceny, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, LPG negatywnie wpływa skokowy wzrost kursu dolara.
Cena średnia paliw w detalu: 20-11-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,81 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 6,04 zł/l (0 gr/l);
• ON: 6,09 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 3,14 zł/l (+8 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb-95 z czerwca 2023).
Po ostatnich symbolicznych zmianach ceny obu paliw są o 21-60 groszy niższe w detalu i hurcie niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku:
Marże modelowe stacji paliw wzrosły w ostatnim tygodniu i są rekordowe w skali roku
W połowie 47 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 4 gr/l dla ON (-6 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się 4 grosze i sięga 30 groszy na litrze.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,2 gr/l) jest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25,8 gr/l) przewyższa o prawie 2 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
W hurcie rośnie różnica w wycenie ON w stosunku do Pb-95
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 22-go listopada 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,694 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał średnio o 5 groszy (+3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,951 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 pozostała na poziomie 32 grosze na litrze (bez VAT).
W październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze.
Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 3 gr/l (Pb95), ale diesel jest tańszy o 7 groszy na litrze (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Na ceny ropy wpływają skrajnie różne czynniki
W ostatnich dniach ceny ropy odbiły w górę na wiadomość, że Ukraińcy zaczęli wykorzystywać broń dalekiego zasięgu do ataków w głąb Rosji po tym jak USA i Wielka Brytania wydały odpowiednią zgodę. Tradycyjnie już Putin zaczął eskalować groźby wobec Zachodu co może zagrozić dostawom ropy.
Notowania ropy Brent oscylują w okolicy 74 usd/b w piątkowe (22.11.2024) południe po wzroście z 71 usd/b w ostatnich dniach.
Jednocześnie w listopadzie dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut. Po wygranych wyborach prezydenckich przez Trumpa kurs euro/dolara spadł z ponad 1,09 do ok. 1,042 w piątkowe południe (22.11.2024) i jest najniżej od listopada 2022 roku.
Spadkowo na ceny wpływa też słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy, w tym wydobycie w USA.
Niestety dla kierowców złoty mocno stracił w ostatnich tygodniach na wartości
Notowania USD/PLN w piątkowe południe (22-go listopada) zbliżył się 4,17 złotego za dolara (po raz pierwszy od listopada 2023 roku). Jest to efekt reakcji rynku walutowego na wygraną Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich, a w ostatnich dniach na eskalację wojny Rosji z Ukrainą. Jednocześnie analitycy oceniają, że zapowiadane przez Trumpa cła zaszkodzą unijnej gospodarce.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata - EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Od dnia wyborów prezydenckich w USA dolar umocnił się o 3,5% do euro i jest najsilniejszy od 2 lat.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego do Polski będą wpływać kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem umacniania złotego jest zatrzymanie spadów euro/dolara.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com