Ceny na stacjach paliw ustabilizowały się

Według e-Petrol.pl w połowie 43-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,99 i 6,05 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny i diesla nie zmieniła się w skali tygodnia po dwóch wzrostowych tygodniach.

Jednocześnie cena średnia LPG wzrosła o 2 grosze do 2,99 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 23-10-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,74 zł/l ( +5 gr/l);
• Pb95: 5,99 zł/l ( 0 gr/l);

• ON: 6,05 zł/l ( 0 gr/l);
• LPG: 2,99 zł/l (+2 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Nawet po ostatnich podwyżkach ceny obu paliw są nieco niższe w detalu i dużo niższe w hurcie niż przed rokiem (tabela poniżej).

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże modelowe stacji paliw spadają w ostatnich tygodniach, ale są rekordowe w skali roku

W połowie 43 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 24 gr/l dla ON (+5 gr/l w skali tygodnia), ale w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się o 1 grosz do 27 groszy na litrze.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej wzrosły do rekordowego poziomu

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,0 gr/l) jest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (27,1 gr/l) przewyższa o 3 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Ceny hurtowe obu głównych paliw wzrosły w październiku

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 23-go października 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 10 groszy (-4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,724 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie nie zmienił swojej ceny (-7 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,764 zł/l (bez VAT). Po ostatnich zmianach ceny obu głównych paliw są wyższe w hurcie o 17 i 25 groszy na litrze od początku października. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 obniżyła się do 5 groszy (bez VAT) z 17 groszy tydzień wcześniej.

We wrześniu benzyna potaniała w hurcie o 14 groszy, a ON o 15 groszy na litrze.

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie drożeje o symboliczne 2 gr/l (Pb95), ale diesel jest tańszy o 20 groszy na litrze (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Notowania ropy pozostają pod wpływem skrajnie różnych czynników

Z jednej strony prowzrostowo na ceny ropy działa trwający konflikt na Bliskim Wschodzie, gdzie rynek na bieżąco ocenia ryzyko ataku Izraela na Iran i związane z tym konsekwencje dla podaży surowca. Z drugiej strony jest słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy, które to czynniki obniżają notowania surowca.

Niestety dla kierowców złoty mocno traci w październiku na wartości

Notowania USD/PLN przekroczyły w środę (23.10.2024) do 4,03 złotego za dolara. Wszystko to za sprawą gwałtownego umocnienia dolara amerykańskiego na świecie w sytuacji skrajnie wysokiego napięcia na Bliskim Wschodzie. Dolara wspiera też seria obniżek stóp procentowych w strefie euro przy tylko jednej obniżce kosztu pieniądza przez FED. Jednocześnie ostatnie dane z USA oddalają perspektywę dużych cięć stóp procentowych przez FED w kolejnych miesiącach.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata - EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. 

Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com