Średnia cena benzyny i diesla spadła w skali ostatniego tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 35-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,27 i 6,29 zł/l. Oznacza to, że cena obu paliw spadła o 5 gr/l w skali tygodnia.

Jednocześnie cena średnia LPG wzrosła o 2 grosze, piąty tydzień z rzędu.

 

Cena średnia paliw w detalu: 28-08-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,05 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,27 zł/l (-5 gr/l);

• ON: 6,29 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,81 zł/l (+2 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

  

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

 

Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:

Marże modelowe stacji ze sprzedaży paliw utrzymują się na wysokim poziomie

W połowie 35 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 49 gr/l dla ON (-3 groszy w skali tygodnia) i 52 gr/l dla Pb95 (-1 gr/l w skali tygodnia).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej wzrosły do rekordowego poziomu

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (26 gr/l) jest o 1 grosz wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (26 gr/l) przewyższa o 2,6 grosza rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

W hurcie cena diesla jest o kilka groszy wyższa od ceny Pb95

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 28-go sierpnia 2024, cena netto litra Pb95 nie zmieniła się (-21 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,669 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 3 groszy (-19 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,720 zł/l (bez VAT).

W sierpniu benzyna potaniała w hurcie o 25 groszy, a ON o 15 groszy na litrze.

W lipcu spadek cen benzyny w hurcie sięgnął 16 groszy dla Pb95, podczas gdy cena diesla spadła o 29 groszy/l w skali miesiąca (bez VAT).

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 4 gr/l (Pb95), podczas gdy diesel tanieje o 25 groszy na litrze (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Notowania ropy pozostają w trendzie bocznym

W sierpniu ceny ropy Brent oscylują wokół poziomu 79 usd/b, poruszając się w szerokim trendzie bocznym w przedziale 76 - 82,5 usd/b. Ceny na przemian rosną (gdy rośnie ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie) i spadają po wpływem obaw o stan amerykańskiej i chińskiej gospodarki. Wtorkową sesję ropa Brent zamknęła spadkiem do poziomu ok. 79,5 usd/b, po wzroście o ok. 3% w skali tygodnia. W środę surowiec tanieje nadal. Zagrożenie rozszerzenia się konfliktu na Bliskim Wschodzie jest stale obecne i co jakiś czas podbija ceny surowca. Z drugiej jednak strony światowa podaż ropy jest duża z uwagi na rekordową produkcję w USA (13,4 mln baryłek dziennie) i przekraczaniu limitu wydobycia przez członków porozumienia OPEC+, w tym Rosję

Kierowcom pomaga nadal tani dolar

Po spadku na długoterminowe minima (3,81 zł za dolara) w dniu 23-go sierpnia, kurs usd/pln wzrósł w okolice 3,87 w środę (28.08.2024). W skali tygodnia złoty osłabił się o 3 grosze do dolara, a wynika to z lekkiej korekty w dół notowań najważniejszej pary walutowej świata, czyli eurodolara

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ najnowsze dane gospodarcze napływające z USA zwiększają prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Wcześniej cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny.  Jednocześnie wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęca to międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

 

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE