Według e-Petrol.pl w połowie 14-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,56 zł/l i 6,69 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny wzrosła o 5 groszy na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia oleju napędowego i LPG nie zmieniła się.
Ceny średnie paliw w detalu: 03-04-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,19 zł/l (+10 gr/l);
• Pb95: 6,56 zł/l (+5 gr/l);
• ON: 6,69 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,89 zł/l (0 gr/l).
Mimo ostatnich zwyżek, paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o niespełna 1% mniej niż przed rokiem, a cena Pb95 jest o niecałe 3% niższa w skali roku.
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Marże modelowe stacji paliw mocno spadły z ubiegłorocznych maksimów zaliczonych w połowie grudnia
W połowie 14 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga 18 gr/l dla ON (22 gr/l tydzień wcześniej) i tylko 4 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to również 4 gr/l). Dla porównania, w połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży obu głównych paliw jest zbliżona do średniej z poprzedniego roku.
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
W hurcie cena diesla jest zbliżona do ceny benzyny
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 3-go kwietnia 2024, cena netto Pb95 wzrosła o 5 groszy (+4 gr tydzień wcześniej) do 5,30 zł/l (bez VAT), a diesla o 4 grosze na litrze (-9 gr tydzień wcześniej) do 5,29 zł/l (bez VAT).
W konsekwencji ostatnich zmian, od początku kwietnia diesel drożeje o 4 grosze, a benzyna o 5 groszy na litrze.
W marcu 2024 roku wzrost cen benzyny w hurcie sięgnął 23 grosze dla Bb95, podczas gdy cena diesla nie zmieniła się w skali miesiąca (bez VAT).
Od początku 2024 roku popularna 95-ka drożeje w hurcie o 60 groszy za litr, a cena diesla wzrosła w tym czasie o 32 grosze (bez VAT).
W skali całego 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Ostatnie zmiany na rynku hurtowym to efekt sezonowego spadku popytu na olej opałowy przy mocno drożejącej ropie
Ukraina stara się jak najbardziej efektywnie wykorzystać niewielkie zasoby broni dalekiego zasięgu, atakując rafinerie na terenie Rosji. Przekłada się to, obok istniejących już problemów żeglugowych na Morzu Czerwonym, na zwyżki cen na światowym rynku ropy.
Giełdowa wycena ropy Brent zbliżyła się do poziomu 90 usd/b (najwyżej od października 2023 roku), zyskując aż 5% w skali tygodnia kończącego się 3-go kwietnia 2024.
Na szczęście kurs dolara wobec złotego spadł w tym samym czasie o ok. 2,5 grosza do 3,96 złotego za dolara. Łagodzi to presję na wzrost cen paliw w hurcie.
Wcześniej cena diesla spadła odczuwalnie, ponieważ ciepła pogoda ograniczyła popyt na olej opałowy, czyli produkt bliźniaczy do ON.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE