Wzrost cen paliw przyspieszył na krajowych stacjach

Według e-Petrol w połowie 18-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 6,65 i 7,42 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95 wzrosła o 16 groszy na litrze, a diesel podrożał w tym czasie o 21 gr/l.

Cena średnia autogazu wzrosła o 7 groszy do 3,69 zł/l.

W hurcie ceny w tygodnia (27.04-04.05.2022) wzrosły o 29 gr/l (Pb95) i 23 gr/l (ON). W cenniku hurtowym PKN Orlen od historycznych maksimów z 09.03.2022 benzynę dzieli 39 groszy na litrze, a ON jest o 80 gr/l tańszy (bez VAT).

Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę mocno wzrosły marże stacji paliw, które sięgają teraz 40-50 gr/l ON i Pb95. Zwykle jest to modelowa marża wynosi 10 gr/l ON i ok. 20 gr/l sprzedaży Pb95. Poziom marż dyktują stacje należące do państwowego koncernu PKN Orlen.

 

Średniotygodniowe marże modelowe stacji paliw:

Ceny średnie paliw w detalu: 04-05-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,99 zł/l (+17 gr/l);
• Pb95: 6,65 zł/l (+6 gr/l);

• ON: 7,42 zł/l (+21 gr/l);
• LPG: 3,66 zł/l (+7 gr/l).

Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Rynek ropy:

Notowania ropy Brent oscylują od wielu tygodni (od początku kwietnia) wokół poziomu 105 usd/baryłkę po znacznej przecenie z końcówki marca. Względna stabilizacja na rynku ropy jest efektem uwolnienia dużych rezerw surowca przez USA i ich sojuszników. Kolejnym czynnikiem stabilizującym jest ryzyko spowolnienia gospodarczego w Chinach (pandemia covid) i na świecie (rosnące stopy procentowe). Sytuacja może się jednak zmienić i ceny ropy mogą mocno wzrosnąć, jeśli UE zgodzi się na zakończenie importu rosyjskiej ropy. Notowania odmiany Brent przekroczyły w czwartek 110 usd/b, co ciągle mieści się w zakresie szerokiego,  wielotygodniowego trendu bocznego.

W czwartek notowania dolara powróciły w okolicę 1,05 usd za euro po chwilowym wzroście będącym reakcją na środową podwyżkę stóp procentowych w USA. Warto wspomnieć, że są to poziomy najwyższe dla usd od 5 lat. Tradycyjnie już czwartkowemu umocnieniu dolara towarzyszyło osłabianie się złotego, głównie do dolara, ale też do euro. Niestety wzrost cen ropy i słabszy złoty przełożył się to natychmiast na podniesienie hurtowych cen benzyn. Benzyna Pb-95 tylko 5 i 6 maja podrożała łącznie o 11 gr/l, ale co jest trudne do wyjaśnienia, diesel potaniał w tym czasie o 5,5 gr/l.

 
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):

W środę (04.05.2022) olej napędowy kosztował (bez VAT) w oficjalnym cenniku PKN Orlen - 6,901 zł/l, a Pb95 - 6,237 zł/l. Oznacza to wzrost tygodniowy o 29 gr/l (Pb95) i o 23 gr/l (ON).

Od początku 2022 roku wspomniana benzyna podrożała (bez VAT) o 1,80 zł na litrze (+40,6%), a w przypadku diesla cena hurtowa wzrosła o 2,31 zł/l (+50,5%).

 

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA