Zatankowanie paliwa poniżej 6 zł/l staje się coraz trudniejsze

W połowie 46-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 6,01 zł/l i 6,02 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny wzrosła o 2 grosze, a ON podrożał o 3 grosze na litrze. Obecne poziomy cen paliw są najwyższe w historii.

Tymczasem w hurcie ostatni tydzień (10-17.11.2021) przyniósł kolejny, tym razem 4-groszowy, wzrost cen popularnej 95-ki, ale cena hurtowa diesla spadła o 6 groszy na litrze. Mimo zauważalnej przeceny diesla w cenniku hurtowym, cena ta ciągle przewyższa minimalnie średnią cenę płaconą przy dystrybutorach (ujemna marża detaliczna). Średnia marża stacji ze sprzedaży Pb-95 od 6 tygodni oscyluje wokół zera, a w przypadku ON od 8 tygodni jest ujemna. Zjawisko ujemnej lub zerowej marży detalicznej wynika z działań prowadzonych przez Orlen i Lotos, które to koncerny dyktują ceny na pozostałych stacjach paliw.

Paliwa drożeją mimo ostatniej stabilizacji notowań ropy. Na niekorzyść kierowców działa teraz rosnący kurs dolara amerykańskiego wobec złotego.

 

Ceny średnie paliw w detalu: 17-11-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,29 zł/l (+4 gr/l);
• Pb95: 6,01 zł/l (+2 gr/l);

• ON: 6,02 zł/l (+3 gr/l);
• LPG: 3,34 zł/l (+9 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 


 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

W ciągu roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 38-49%

W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.

W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.

 


 

  Ceny hurtowe ON są nadal wyższe niż ceny Pb95:


 

 

Ceny paliw w hurcie:

W środę (17.11.2021) olej napędowy kosztował w oficjalnym cenniku PKN Orlen - 6,049 zł/l, a Pb95 - 6,039 zł/l (cena hurtowa z VAT).

Oznacza to, że w skali tygodnia (10-17.11.2021) wspomniana benzyna podrożała o kolejne 4 grosze na litrze. W październiku cena hurtowa Pb95 wzrosła o 32 grosze na litrze. W przypadku diesla trzeba odnotować 6-groszowy spadek ceny hurtowej w ostatnim tygodniu, ale w skali października ON podrożał o 36 groszy na litrze.

Od początku tego roku cena hurtowa Pb95 (z VAT) zwiększyła się o 1,78 zł/l (+42%) i 1,63 zł/l w przypadku ON (+37%).

W połowie 46-go tygodnia 2021 średnia tygodniowa marża stacji paliw ze sprzedaży ON wyniosła minus 4 gr/l (+9 gr/l w tygodniu), a w przypadku Pb95 minus 1 gr/l (+ 1 grosz w skali tygodnia).

Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:

  • 2017: 17 groszy,
  • 2018: 20 groszy,
  • 2019: 18 groszy,
  • 2020: 25 groszy (+36,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
  • 2021: 14 groszy.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:

  • 2017: 13 groszy,
  • 2018: 9 groszy,
  • 2019: 10 groszy,
  • 2020: 24 grosze (+123,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
  • 2021: 10 groszy.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA