Czwarty tydzień z rzędu ceny średnie paliw utrzymują się na niezminionym poziomie

W tygodniu kończącym się 6-go listopada ceny średnie benzyn i oleju napędowego pozostały na niezmienionym poziomie. Nadal za ON trzeba zapłacić średnio 4,93 zł/l, podczas gdy benzyna 95-oktanów została wyceniona na 4,92 zł/l. To już czwarty tydzień z rzędu z identycznymi cenami średnimi paliw w skali kraju.

W ostatnim tygodniu ceny benzyny 95 oktanów odbiły w górę śladem drożejącej ropy, jednak w przypadku diesla odnotowano symboliczny spadek. Dzięki temu stacje paliw sprzedają diesla o średnio 1 grosz powyżej oficjalnych cen hurtowych. Tydzień wcześniej marża (modelowa) ze sprzedaży ON była ujemna. W rzeczywistości detaliści nie ponoszą jednak strat, ponieważ przy zakupie uzyskują spore rabaty. W ostatnim tygodniu średnia marża na sprzedaży Pb-95 spadła do 11 groszy.

 

 

Ceny średnie paliw w detalu: 06-11-2019 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 5,25 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 4,92 zł/l (0 gr/l);
• ON: 4,93 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 1,99 zł/l (+2 gr/l).

(Patrz ceny paliw w Polsce)

 

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy, w ostatnim tygodniu (45) marża spadła z 15 do 11 groszy.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 11 groszy, ale w ostatnim tygodniu (45) marża wzrosła z minus 1 grosz, do 1 grosza.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

 

 

Ceny hurtowe diesla są o blisko 10 groszy na litrze wyższe niż popularnej Pb95:

 

-
 

 

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

 

 

Rynek ropy (na 07-11-2019):

Notowania ropy pozostają w średnioterminowym trendzie wzrostowym, który zaczął się w pierwszym tygodniu października. Cena baryłki ropy Brent oscyluje od kilku sesji wokół poziomu 62,5 usd, a notowania odmiany WTI pozostają w okolicy 57 usd. Są to poziomy najwyższe od ok. sześciu tygodni.

W ostatnich tygodniach duży wpływ na ceny ropy miały publikowane w środy dane o amerykańskich zapasach i produkcji. Wydobycie ropy w USA utrzymuje się na rekordowym poziomie 12,6 mln baryłek dziennie, ale przestało rosnąć. W ciągu dwóch ostatnich tygodni rosły za to zapasy surowca w USA, a tygodniowe raporty przynosiły przecenę.  Kolejnym czynnikiem stale obecnym są przeciągające się negocjacje handlowe na linii USA - Chiny. Nadzieja na zawarcie choćby częściowego porozumienia wspiera wzrosty na rynku ropy. W czwartek (07-11-2019) pojawiły się informacje, że Chińczycy i Amerykanie zgodzili się na obustronne redukcje ceł przed podpisaniem umowy handlowej. Był to postulat strony chińskiej na który nie chciał się zgodzić Donald Trump. W konsekwencji ropa drożeje w czwartek, wracając w okolice sześciotygodniowych maksimów.

Na rynku walutowym listopad przyniósł kilkugroszowe osłabienie złotego w stosunku do dolara. Jeszcze 1-go listopada kurs USD/PLN oscylował w okolicy 3,81 i był najniższy od kilku miesięcy. W ciągu tygodnia dolar podrożał do ok. 3,85 złotego. Stąd zakupy surowca (też paliw gotowych) przez krajowe rafinerie kosztują teraz więcej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że importujemy aż 27% ON i 8% benzyn (dane za I kw. 2019).


 

Notowania ropy Brent (usd/baryłkę) na tle zmian kursu USD/PLN:

 

 

 

 

Notowania ropy WTI (usd/baryłkę) na tle pozycji rynkowej (netto) funduszy hedgingowych:

 

 

 

 

Produkcja ropy w USA (mln baryłek dziennie):

 

 

Andrzej Bąk - WGT S.A.

Źródło cen: