ON jest najtańszy od 16 miesięcy, a za benzynę płacimy najmniej od kwietnia tego roku

W tygodniu kończącym się 16-go października ceny średnie benzyn i oleju napędowego spadły o 4 grosze na litrze. Za ON trzeba zapłacić średnio 4,94 zł/l, podczas gdy benzyna 95-oktanów została wyceniona na 4,93 zł/l. W ostatnich dniach jeszcze bardziej spadały ceny benzyn w hurcie. Pozwala to stacjom paliw w odbudowaniu głodowych marż, tym bardziej, że sprzedaż ON przynosi często straty. W skali tygodnia ceny hurtowe ON obniżyły się o niespełna grosz i były wyższe od średniej ceny detalicznej.

Na giełdowym rynku obserwujemy w tym tygodniu stabilizację. Po silnym wybiciu notowań z końcówki ubiegłego tygodnia (efekt ogłoszenia przez Donalda Trumpa zawarcia częściowej umowy z Chinami) cnie ma już śladu. Na rynku walutowym złoty kontynuuje umacnianie się, szczególnie do dolara. Sprzyja to tańszym zakupom ropy (też paliw gotowych) przez krajowe rafinerie.

 

 

Ceny średnie paliw w detalu: 16-10-2019 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 5,25 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 4,92 zł/l (-4 gr/l);
• ON: 4,93 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 1,95 zł/l (-2 gr/l).

(Patrz ceny paliw w Polsce)

 

Średnia marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy, w ostatnim tygodniu (42) marża wzrosła do 15 groszy.

Średnia marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 11 groszy, ale w ostatnim tygodniu (42) marża spadła z plus 1 grosz, do minus 4 grosze.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

 

 

 

Ceny hurtowe diesla są o ok. 10 groszy na litrze wyższe niższe niż popularnej Pb95:

 

-
 

 

 

Średnia marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (PKN Orlen, w cenie jest VAT):

 

 

 

Rynek ropy (na 17-10-2019)

 

W połowie października notowania ropy ustabilizowały się wokół poziomu 59 usd/b - odmiana Brent i 53 usd/b - ropa WTI. Wprawdzie 10 i 11 października ceny gwałtownie wzrosły, gdy rynek surowcowy (też akcji i towarów rolnych) entuzjastycznie zareagował na uzgodnienie częściowego porozumienia handlowego na linii USA-Chiny, to jednak kolejne dni przyniosły otrzeźwienie i spadki notowań. Okazało się, że strony negocjacji dały sobie kilka tygodni na podpisanie umowy. Porozumienie może jednak nie być zawarte wcale, ponieważ Chińczycy oczekują zniesienia ceł na importowane przez USA towary wprowadzonych przez Donalda Trumpa w ramach wojny handlowej.

Tym czasem na globalnym rynku ropy surowca jest pod dostatkiem. Po chwilowych zakłóceniach w wydobyciu ropy w Arabii Saudyjskiej (z drugiej połowy września) nie ma już śladu, a Amerykanie produkują rekordowe ilości surowca. Zmartwieniem analityków jest ponownie strona popytowa rynku w obliczu spowolnienia wzrostu gospodarczego na świecie.  

Na rynku walutowym złoty odzyskuje siłę w stosunku do dolara, co dodatkowo sprzyja tańszym zakupom ropy (też paliw gotowych) przez krajowe rafinerie.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że importujemy aż 27% ON i 8% benzyn (dane za I kw. 2019).   

 

Notowania ropy Brent (usd/baryłkę) na tle zmian kursu USD/PLN:

 

 

 

 

Notowania ropy WTI (usd/baryłkę) na tle pozycji rynkowej (netto) funduszy hedgingowych:

 

 

 

Produkcja ropy w USA (mln baryłek dziennie):

 

 

 

Andrzej Bąk - WGT S.A.

Źródło cen: