Ceny paliw spadły minimalnie w tygodniu kończącym się 12 listopada

W połowie 46-go tygodnia 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 4,37 zł/l, a za ON 4,28 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny spadła o 2 grosze na litrze, a olej napędowy potaniał o symboliczny grosz. Po trzech tygodniach wzrostu cena średnia autogazu spadła o symboliczny grosz do 2,10 zł/l. Na rynku giełdowym notowania ropy wybiły mocno w górę na początku listopada, ale wpływ drożejącej ropy został częściowo zniwelowany przez spadek kursu USD/PLN. W hurcie, po kilku tygodniach obniżek (szczególnie benzyny), cena obu głównych paliw wzrosła o 4-6 groszy na litrze w skali tygodnia.

Niższe ceny średnie na stacjach paliw przy jednoczesnym wzroście cen w hurcie sprawiają, że spadły w ostatnim tygodniu wysokie marże detaliczne. Tydzień wcześniej (45 tydzień) modelowa marża stacji paliw wzrosła do 38 gr/l - Pb95 i do 29 gr/l ON. Dla porównania - średnioroczna marża ze sprzedaży ON w latach 2017-2019 zawierała się w przedziale 9-13 gr/l, a dla Pb95 było to 17-20/gr/l.

 

Ceny średnie paliw w detalu: 12-11-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 4,71 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 4,37 zł/l (-2 gr/l);

• ON: 4,28 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 2,09 zł/l (-1 gr/l).

 

 

Ceny paliw w kraju:

 


 

 

Rynek ropy:

Po silnej przecenie z końca października nastroje na rynkach poprawiły się w listopadzie. Problemy związane z pandemią koronawirusa narastają, ale nie przeszkadza to inwestorom w kupowaniu akcji oraz kontraktów na surowce, w tym ropę. Inwestorzy liczą na kolejne programy "dodruku pieniądza", które miałyby łagodzić efekty pandemii. Dodatkowym wsparciem wzrostów była informacja o rozpoczęciu produkcji szczepionki na coronawirusa jeszcze w tym roku. Entuzjazm jaki zapanował na rynkach na początku listopada sprawił, że ropa i główne indeksy akcyjne odrobiły z nawiązką spadki z końca października. Lekka korekta spadkowa pojawiła się na rynkach dopiero 12-listopada.

Rynki pozytywnie reagowały też na wygraną Joe Bidena w wyborach na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Był on w przeszłości  przeciwnikiem wydobycia ropy łubkowej w USA, ale z drugiej strony może złagodzić stosunki z Iranem.

Na razie czynniki fundamentalne nie przemawiają za wyższymi notowaniami ropy. Odradzanie się globalnego popytu na ropę mocno wyhamowało w ostatnich tygodniach wraz z powrotem do zaostrzania restrykcji w wielu krajach zmagających się z pandemią coronawirusa (w tym cała Europa). Jednocześnie przywrócenie w październiku wydobycia surowca w Libii (po 8-miesięcznej przerwie) przekłada się na większą podaż. Kraje OPEC+ zwiększyły wydobycie ropy od początku sierpnia i zamierzały je ponownie zwiększyć z początkiem 2021 roku. Zanosi się jednak, że te plany będą musiały być odłożone na późniejsze miesiące przyszłego roku. W ostatnich dniach październiku ropa WTI spadła do ok. 36 usd/b, a Brent poniżej 38 usd/b. Dzisiaj (12-11-2020) ropa traci lekko na wartości i wyceniana jest na ok. 43,5 usd/t-Brent i 41 usd/t-WTI. Nadal jednak ropa drożeje o kilkanaście procent w stosunku do półrocznego dołka z końca października.

 

Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI):

 

Notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN (lewa oś):

 

Ceny paliw w hurcie:

W hurtowych cennikach, ostatni tydzień (kończący się 12-go listopada 2020) przyniósł wzrost cen oleju napędowego i  benzyny 95-oktanowej. Aktualnie (12.11.2020) ON kosztuje w PKN Orlen (cena hurtowa z VAT) ok. 4,057 zł/l, a Pb-95 4,058 zł/l. Większe spadki cen Pb95 w poprzednich tygodniach sprawiły, że cena dwóch najważniejszych paliw praktycznie się zrównała.

W połowie 46-tygodnia 2020 marża modelowa (średnia) ze sprzedaży Pb95 spadła do 33 gr/l (z 38 gr/l - tydzień wcześniej), a w przypadku ON do 24 gr/l (z 29 gr/l - tydzień wcześniej). Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017: 17 groszy,
  • 2018: 20 groszy,
  • 2019: 18 groszy,
  • 2020: 24 grosze, a w 44 tygodniu tego roku marża wyniosła 30 gr/l.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017: 13 groszy,
  • 2018: 9 groszy,
  • 2019: 10 groszy,
  • 2020: 26 groszy, a w tygodniu 44 marża wyniosła 27 gr/l.

 Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Zmiany cen w skali roku:


 

Ceny hurtowe diesla i Pb95 zbliżyły się do siebie:

 

 Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com