Silny złoty wyhamował podwyżki cen paliw

W połowie 31-go tygodnia 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 4,33 zł/l, a za ON 4,27 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia benzyna 95 oktanów podrożała o symboliczny grosz na litrze, a ON nie zmienił swojej ceny średniej. Co ciekawe, ceny ropy pozostawały w tym czasie stabilne, a dużo mocniejszy złoty pozwolił na dalszy spadek cen hurtowych paliw.

Tylko w ciągu ostatniego tygodnia kurs USD/PLN spadł o ok. 6 groszy i aż 16 groszy (-4%) w skali dwóch tygodni. Przekłada się to na tańszy import surowca przez krajowe rafinerie.

Stacje paliw nie kwapią się jednak do obniżek, a tańsze zakupy wykorzystują do odbudowania bardzo niskich, a w przypadku Pb95 nawet ujemnych marż.

 

Ceny średnie paliw w detalu: 29-07-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 4,66 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 4,33 zł/l (+1 gr/l);
• ON: 4,27 zł/l ( 0 gr/l);
• LPG: 1,99 zł/l ( 0 gr/l).

 

 

Rynek ropy:

Ceny ropy pozostają w lipcu stabilne po tym jak odrobiły połowę spadku wywołanego pandemią koronawirusa. Dopiero we wtorek (21-lipca) notowania surowca wybiły w górę z zakresu dotychczasowej konsolidacji, osiągając poziom najwyższy od marca tego roku. Na szczęście już kolejnego dnia ropa traci na wartości. Bezpośrednią przyczyną wzrostu były ustalenia na szczycie UE, które zdanie obserwatorów powinny stymulować wzrost gospodarczy, a pośrednio popyt na ropę.

W marcu i kwietniu pandemia koronawirusa wywołała niespotykane wcześniej przeceny na globalnym rynku ropy. Chwilowo notowania amerykańskiej ropy z najbliższym terminem dostawy spadły nawet do wartości ujemnych (sprzedający musiał dopłacić kupującemu kontrakt). Światowy popyt na ropę zmniejszył się o 1/3 (ok. 30 mln baryłek dziennie), gdy większość krajów zamroziło działalność gospodarczą i uwięziło ludzi w domach. W kwietniu kraje OPEC+, broniąc się przed spadkiem cen surowca, ograniczyły jego wydobycie o prawie 10 mln baryłek dziennie. Na początku czerwca członkowie OPEC+ przedłużyli obowiązywanie wcześniejszych limitów wydobycia o kolejny miesiąc, czyli do końca lipca. Warto dodać, że o blisko 2 mln baryłek (-15%) spadło w czasie epidemii dzienne wydobycie ropy w USA.

W czerwcu popyt na paliwa zaczął się powoli odradzać wraz ze zdejmowaniem obostrzeń związanych z epidemią. Ceny ropy zaczęły rosnąć już kilka tygodni wcześniej, gdy kapitał spekulacyjny wykorzystał wyjątkowo niesie poziomy cen do zakupów kontraktów futures na ropę.

Spekulacyjne wzrosty notowań zaczęły się na początku maja. Ropa WTI podrożała w ciągu pięciu tygodni z 12,5 do blisko 40 usd/b w pierwszej dekadzie czerwca, a odmiana Brent umocniła się w tym czasie z ok. 23 do ponad 42 usd/b. Po lekkiej korekcie spadkowej w drugiej dekadzie czerwca notowania surowca wróciły w okolice wspomnianych maksimów i pozostają tam w lipcu.

Globalny rynek ropy jest bliski zbilansowania, a członkowie OPEC i Rosja są zdyscyplinowani w przestrzeganiu porozumienia o cięciu produkcji. W USA produkcja tylko lekko ruszyła w górę w połowie czerwca (+0,5 mln baryłek dziennie) i od tego czasu utkwiła na poziomie 11 mln baryłek dziennie. Przypominam, że przed pandemią Amerykanie wydobywali nawet 13,1 mln baryłek dziennie ropy.

Przed tygodniem OPEC i sojusznicy, w tym Rosja, zdecydowali, że zmniejszeniu już w sierpniu skali cięcia produkcji o 2 mln baryłek dziennie, przewidując odrodzenie popytu do poziomu sprzed pandemii jeszcze w tym roku.

Z drugiej strony pozostają duże obawy o stronę popytową, ponieważ liczba nowych przypadków Covid-19 na świecie bije nowe rekordy. Dotyczy to także USA, gdzie odnotowano ostatnio nawet ponad 60 tys. nowych zachorowań w ciągu doby. To wszystko sprawia, że niektóre kraje (stany w USA) powracają do ograniczeń w przemieszczaniu się i w działalności gospodarczej.

 

Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI) (29-07-2020):

 

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN:

 

Ceny paliw w hurcie:

Ceny ropy pozostawały w lipcu stabilne po tym jak odrobiły połowę spadku wywołanego pandemią koronawirusa. Dopiero we wtorek (21-lipca) notowania surowca wybiły w górę z zakresu dotychczasowej konsolidacji, ale już kolejnego dnia ceny wróciły do wcześniejszych poziomów. Złoty umocnił się zdecydowanie do dolara w ostatnim tygodniu, a to przełożyło się na niższe ceny w hurcie.

W skali ostatniego tygodnia (kończący się 29-lipca 2020) cena hurtowa ON i PB95 spadła odpowiednio o 3 gr/l i 5 gr/l. W ciągu 3 tygodni diesel potaniał o 5 groszy, a Pb95 o 12 groszy na litrze.

Na szczęście (dla kierowców) dolar mocno osłabił się w stosunku do złotego, a niższy kurs USD/PLN pozwala krajowym rafineriom na tańsze zakupy ropy oraz paliw gotowych.

W połowie 31-tygodnia 2020 marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wzrosła do 8 gr/l (z 4 gr/l tydzień wcześniej), a w przypadku ON z 8 gr/l, 10 gr/l. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 26 groszy, ale w 30 tygodniu tego roku marża wyniosła 4 gr/l.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 25 groszy, a w tygodniu 30 marża wyniosła 8 gr/l.

 Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Zmiany cen w skali roku:

Zarówno ceny hurtowe, jak i detaliczne paliw są w lipcu zdecydowanie niższe niż przed rokiem. Warto zwrócić uwagę, że marże stacji paliw są ciągle niskie, a w przypadku Pb95 były przez wiele tygodni ujemne. Detaliści zarabiali tylko na upustach od oficjalnych cen hurtowych (ok. 20-30 gr/l).

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:


 

Ceny hurtowe diesla utrzymują się poniżej ceny Pb95:

 

 Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN ORLEN, e-petrol.pl, barchart.com

 

 

CENY PALIW NA NAJTAŃSZYCH STACJACH

Stacje paliw przy centrach handlowych oferują teraz paliwa po cenach tylko nieco niższych od ceny średniej na rynku. Wcześniej były okresy, gdzie można było zaoszczędzić kilkadziesiąt groszy tankując na takich stacjach. Wtedy marże wiodących sieci sięgały nawet 70-90 groszy na litrze.

Przykład z Auchan Lublin:

Ceny z 29-07-2020:

Pb95-4,26 / Pb98-4,49 / ON-4,13 / LPG-1,84

 

Ceny z 22-07-2020:

Pb95-4,20 / Pb98-4,48 / ON-4,14 / LPG-1,86

 

Ceny z 15-07-2020:

Ceny z 09-07-2020:

 

Ceny z 01-07-2020:

 

Ceny z 16-06-2020:

 

Ceny z 10-06-2020:

 

Ceny z 03-06-2020:

 

Ceny z 27-05-2020:

 

Ceny z 20-05-2020:

 

Ceny z 12-05-2020:

 

Ceny z 07-05-2020: