Na stacjach mniej płacimy za paliwa, ale w hurcie jest coraz drożej

W ostatnim tygodniu cena średnia ON i Pb95 zmniejszyły się o 3-4 grosze na litrze. W konsekwencji w połowie 20-tygodnia 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić średnio 3,84 zł/l, a za ON 3,96 zł/l. Dla popularnej benzyny jest to najniższy poziom cen od kilkunastu lat. W maju ropa odbiła w górę, a za nią wzrosły drugi tydzień z rzędu ceny paliw w hurcie.

Na stacjach paliw mogło być taniej, ponieważ w całym I kwartale tego roku sprzedawcy detaliczni naliczali sobie olbrzymie marże, które dopiero teraz maleją. Nadal widoczne są duże różnice w cenie między najtańszymi i najdroższymi stacjami paliw. Te najtańsze stacje (przy centrach handlowych) podniosły ceny o kilka groszy, ale i tak sprzedają benzynę 95 oktanów o ok. 45 groszy taniej, a diesel kosztuje tam o ok. 35 groszy mniej w stosunku do cen średnich.

Oczywiście konsumenci są zadowoleni z taniejących paliw, ale ceny mogłyby sporo niższe, gdyby stacje zadowoliły się średnim poziomem marż z ostatnich trzech lat.

Marże stacji paliw są w pierwszej połowie roku kilka razy wyższe niż w poprzednich trzech latach.

Warto wiedzieć, że w latach 2017-2019 średnia roczna modelowa marża stacji paliw ze sprzedaży Pb95 wahała się w przedziale 17-20 gr/l. W pierwszych 20 tygodniach 2020 roku jest to 41 gr/l.

W przypadku ON w 2017-2019 średnia roczna marża stacji paliw mieściła się między 9-13 groszy/l. W tym roku jest to 37 groszy na litrze.

 

Ceny średnie paliw w Polsce:

 

Ceny średnie paliw w detalu: 13-05-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 4,21 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 3,84 zł/l (-4 gr/l) - najmniej od kilkunastu lat;
• ON: 3,96 zł/l (-3 gr/l) - najmniej od kwietnia 2016 roku;
• LPG: 1,67 zł/l (-2 gr/l).

 

 

Stacje paliw przy centrach handlowych już wcześniej obniżyły ceny bardziej niż pozostałe.Tam po okresie stabilizacji ostatni tydzień przyniósł kilkugorszowe podwyżki.

Przykład z Lublina:

Ceny z 12-05-2020:

 

Ceny z 07-05-2020:

 

Rynek ropy:

Początek maja przyniósł odbicie (bardzo silne w ujęciu procentowym zwłaszcza) notowań ropy. Ropa WTI podrożała w ciągu kilku dni z 12,5 do 26 usd/b (+100%), a odmiana Brent umocniła się z ok. 23 do ok. 32 usd/b.

W maju kapitał spekulacyjny zaczął kupować kontrakty na ropę w nadziei, że luzowanie restrykcji wynikających ze spowalniającej pandemii coronawirusa wzmocni popyt na paliwa. Na razie nadprodukcja surowca jest duża, a cięcie wydobycia ropy przez głównych producentów na poziomie 9,7 mln baryłek dziennie (-10% światowego wydobycia) tylko w małym stopniu zmniejszyło nadpodaż. Dlatego w ostatnich dniach Arabia Saudyjska, Kuwejt i Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydowały się na dobrowolne, dodatkowe cięcia wydobycia ropy o 1,2 mln baryłek dziennie. 

Ocenia się, że globalna konsumpcja ropy spadła w ostatnich tygodniach o 30%. W konsekwencji olbrzymiej nadprodukcji surowca jego ceny, mimo ostatniego odbicia, utrzymują się w okolicy 17-letnich minimów. Część analityków twierdzi, że widoczne jest już odrodzenie zapotrzebowania na ropę naftową na świecie ze względu na luzowanie obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa.

Z notowaniami ropy skorelowane są ceny olejów roślinnych (też nasion oleistych), zbóż (zwłaszcza kukurydzy), cukru. Drastyczny spadek konsumpcji paliw oznacza mniejszy popyt na biopaliwa, czyli bioetanol i bioestry.

Notowania ropy Brent / WTI (usd/b):

 

Ceny paliw w hurcie:

Zdecydowane odbicie notowań ropy w maju przełożyło się na wyższe ceny paliw w hurcie (2 tydzień z rzędu).

W PKN Orlen w ciągu tygodnia (06-13.05.2020) olej napędowy podrożał o 7 groszy, a Pb95 o 20 groszy na litrze.

W połowie 20-tygodnia marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wynosiła 14 groszy (-16 gr/l w tygodniu), a w przypadku ON 21 groszy na litrze (-10 gr/l).  Do tego należy doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

 

 Uczciwość wymaga jednak przypomnienia, że w całym III kwartale 2019 ceny detaliczne, głównie oleju napędowego, były sztucznie utrzymywane często poniżej oficjalnych cen hurtowych. Wynikało to z polityki cenowej państwowych rafinerii, których stacje dominują na rynku (okres wyborów sejmu). Początek nowego roku przynosi gwałtowne odbudowywanie marż detalicznych na sprzedaży ON, a ostatnio też benzyn. Także teraz o poziomie cen decydują stacje należące do państwowych koncernów (Orlen, Lotos).

 Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 41 groszy, a w tygodniu 19 marża spadła do 35 groszy (-19 groszy w tygodniu).

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 37 groszy, a w tygodniu 19 marża spadła do 31 groszy (-15 groszy w tygodniu).

 Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Zmiany cen w skali roku:

Warto zauważyć, że hurtowa cena diesla jest w połowie 20-tygodnia 2020 o 1,40 zł/l niższa niż rok temu, ale w detalu ON kosztuje średnio o 1,21 zł/l mniej mniej niż przed rokiem.

Oficjalne hurtowe ceny Pb95 są w połowie 20-tygodnia 2020 o 1,52 zł/l niższe niż rok temu, ale dzięki wysokim marżom, na stacjach płaciliśmy za to paliwo średnio o tylko 1,37 zł/l mniej niż przed rokiem.

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:


 

Ceny hurtowe diesla przewyższają ceny Pb95 już tylko o 6 groszy na litrze:

 

 Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN ORLEN, e-petrol.pl, barchart.com