Hurtowe ceny paliw są najniższe od I połowy 2022 roku

Według e-Petrol.pl w połowie 37-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,12 i 6,14 zł/l. Oznacza to, że cena obu głównych paliw spadła o 7 gr/l w skali tygodnia.

Jednocześnie cena średnia LPG nie zmieniła się po spadku o 2 grosze tydzień wcześniej i po wcześniejszych systematycznych wzrostach.

Cena średnia paliw w detalu: 11-09-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,91 zł/l (-8 gr/l);
• Pb95: 6,12 zł/l (-7 gr/l);

• ON: 6,14 zł/l (-7 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l ( 0 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

  

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie ceny zwłaszcza w hurcie (w mniejszym stopniu w detalu) są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże modelowe stacji ze sprzedaży paliw utrzymują się na rekordowym poziomie

W połowie 37 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 51 gr/l dla ON (+6 groszy w skali tygodnia) i aż rekordowe 68 gr/l dla Pb95 (+4 gr/l w skali tygodnia).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej wzrosły do rekordowego poziomu

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (28,2 gr/l) jest o 3,4 grosza wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (27,5 gr/l) przewyższa o 3,5 grosza rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Ceny hurtowych obu głównych paliw spadły we wrześniu ok. 20 groszy na litrze

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 11-go września 2024, cena netto litra Pb95 obniżyła się o 13 groszy (-13 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,413 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 16 groszy (0 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,555 zł/l (bez VAT). Od początku miesiąca ceny obu głównych paliw spadły w hurcie o 19-20 groszy na litrze. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 spadła do 14 groszy z 18 groszy tydzień wcześniej.

W sierpniu benzyna potaniała w hurcie o 30 groszy, a ON o tylko 13 groszy na litrze.

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 29 gr/l (Pb95), podczas gdy diesel tanieje o 41 groszy na litrze (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Notowania ropy spadły do poziomów niewidzianych od końca 2021 roku

Wyceny ropy mocno spadają we wrześniu w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Do spadku ceny ropy przyczyniało się też zapowiedziane wcześniej przez kartel OPEC+ zwiększenie podaży surowca od października i prognozy (też OPEC) zapowiadające znaczący spadek globalnej konsumpcji ropy w 2025 roku. Przecenom na rynku sprzyja również presja wywierana na Izrael, by ten zawarł jakieś porozumienie z Hamasem. W konsekwencji wymienionych czynników cena ropy Brent spadła z ok. 80 usd/b na sesji z 25.08.24 do poniżej 70 usd/b podczas środowej sesji (11.09.24).

Kierowcom pomaga nadal tani dolar

Po spadku na długoterminowe minima (3,81 zł za dolara) w dniu 23-go sierpnia, kurs usd/pln wzrósł w okolice 3,88 w środę (28.08.2024). W ostatnich dniach złoty osłabił się nieco do dolara (do ok. 3,89 zł za usd w środę), a wynika to z lekkiego spadku notowań najważniejszej pary walutowej świata, czyli eurodolara.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ najnowsze dane gospodarcze napływające z USA zwiększają prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Dzisiejsze dane o inflacji bazowej w USA (pomijają ceny energii i żywności)  pokazały wzrost wartości tego wskaźnika w ujęciu miesięcznym do 0,3 proc. z 0,2 proc. przed miesiącem. Zmniejsza to prawdopodobieństwo obniżki stóp procentowych aż o 50 pkt bazowych przez FED na najbliższym posiedzeniu, chociaż zapewne FED rozpocznie luzowanie polityki pieniężnej w Stanach Zjednoczonych.

Wcześniej cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny.  Jednocześnie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęca to międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

 

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE