Paliwa nadal taniały na początku września

Według e-Petrol.pl w połowie 35-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,27 i 6,29 zł/l. Oznacza to, że cena obu paliw spadła o 5 gr/l w skali tygodnia.

Obniżyła się też cena średnia LPG o 2 grosze, po pięciu tygodniach wzrostu z rzędu.

 

Cena średnia paliw w detalu: 4-09-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,99 zł/l (-6 gr/l);
• Pb95: 6,19 zł/l (-8 gr/l);

• ON: 6,21 zł/l (-8 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l (-2 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

  

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże modelowe stacji ze sprzedaży paliw utrzymują się na rekrodwym poziomie

W połowie 36 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 39 gr/l dla ON (-9 groszy w skali tygodnia) i aż 56 gr/l dla Pb95 (+2 gr/l w skali tygodnia).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej wzrosły do rekordowego poziomu

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (26 gr/l) jest o 2 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (27 gr/l) przewyższa o 2,7 grosza rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

W hurcie cena diesla jest już o ponad 20 groszy wyższa od ceny Pb95

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 5-go września 2024, cena netto litra Pb95 obniżyła się o 13 groszy (0 groszy tydzień wcześniej) i sięga 5,582 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel nie zmienił swojej ceny (+3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 5,801 zł/l (bez VAT).

W sierpniu benzyna potaniała w hurcie o 30 groszy, a ON o tylko 13 groszy na litrze.

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 17 gr/l (Pb95), podczas gdy diesel tanieje o 25 groszy na litrze (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Notowania ropy oscylują w okolicy tegorocznych minimów

Wyceny ropy mocno spadają we wrześniu w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Do spadku ceny ropy przyczyniało się też zapowiedziane wcześniej przez kartel OPEC+ zwiększenie podaży surowca od października. Spadkom cen surowca sprzyja również presja wywierana na Izrael, by ten zawarł jakieś porozumienie z Hamasem. W konsekwencji wymienionych czynników cena ropy Brent spadła z ok. 80 usd/b na sesji z 25.08.24 do 72,7 usd/b na zamknięciu środowej sesji (04.09.24). W czasie środowej sesji ceny ustanawiały nawet swoje tegoroczne minima.

Kierowcom pomaga nadal tani dolar

Po spadku na długoterminowe minima (3,81 zł za dolara) w dniu 23-go sierpnia, kurs usd/pln wzrósł w okolice 3,88 w środę (28.08.2024). W ostatnich dniach złoty umocnił się nieco do dolara (do ok. 3,85 zł za usd w czwartek), a wynika to z lekkiego odbicia notowań najważniejszej pary walutowej świata, czyli eurodolara.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ najnowsze dane gospodarcze napływające z USA zwiększają prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Wcześniej cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny.  Jednocześnie wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęca to międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

 

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE