Benzyna coraz droższa, ale ceny diesla ustabilizowały się

W połowie 14-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 5,25 i 5,19 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia wymienionej benzyny wzrosła o 4 gr/l, a cena diesla nie zmieniła się. Od początku roku paliwa te podrożały po ok. 70 gr/l.

W hurcie cena popularnej 95-ki nie zmieniła się w ostatnim tygodniu i jest najwyższa od połowy marca. W tym czasie ceny diesla spadły o prawie trzy grosze. W konsekwencji diesel jest w hurcie o 13 groszy tańszy od Pb95.

 

Ceny średnie paliw w detalu: 07-04-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 5,57 zł/l (+6 gr/l);
• Pb95: 5,25 zł/l (+4 gr/l);

• ON: 5,19 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,57 zł/l (-2 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

 

W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.

W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.

 

 

 

 

Ceny hurtowe diesla spadły poniżej ceny Pb95:

 

 

RYNEK ROPY

Na rynku ropy notowania surowca pozostają od połowy marca w trendzie bocznym poniżej kilkunastomiesięcznych maksimów. Warto zwrócić uwagę na silny spadek kursu dolara w ostatnim tygodniu. Umocnienie złotego pozwoliło na tańsze zakupy surowca przez rafinerie (też tańszych paliw gotowych).

 

Notowania giełdowe ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln:

 

 

Ceny paliw w hurcie:

W hurtowych cennikach 2021 rok przyniósł silny wzrost cen benzyny 95 i mniejszy diesla. Tegoroczne maksima obydwa paliwa zaliczyły w połowie marca (śladem drożejącej ropy). Wzrosty w dużej części wynikały też z osłabienia złotego wobec głównych walut (kurs eur/pln był wtedy najwyższy od 9 lat). Ostatnie trzy tygodnie przyniosły lekkie przeceny w hurcie, a to pozwoliło stacjom paliw na podniesienie marż detalicznych. 

W połowie 14-go tygodnia 2021 średnia marża stacji paliw (modelowa) ze sprzedaży ON wyniosła 25 gr/l, a w przypadku Pb95 było to 17 gr/l. W połowie marca marże te były zerowe lub lekko ujemne.

Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

Od początku roku cena hurtowa Pb95 (z VAT) wzrosła o 81 gr/l, a ON 52 gr/l.

W środę (07.04.2021) olej napędowy kosztował w PKN Orlen ok. 4,93 zł/l, a Pb-95 5,07 zł/l (cena hurtowa z VAT).

 

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:

  • 2017: 17 groszy,
  • 2018: 20 groszy,
  • 2019: 18 groszy,
  • 2020: 25 groszy (+36,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
  • 2021: 13 groszy.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:

  • 2017: 13 groszy,
  • 2018: 9 groszy,
  • 2019: 10 groszy,
  • 2020: 24 grosze (+123,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
  • 2021: 8 groszy.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com