Ceny średnie paliw wzrosły w ostatnim tygodniu po raz pierwszy od 4 miesięcy

W połowie 21-tygodnia 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 3,97 zł/l, a za ON 3,99 zł/l. Dla popularnej benzyny oznacza to wzrost aż o 13 groszy, a dla ON o tylko 3 grosze na litrze. W maju ropa odbiła w górę, a za nią rosły (trzeci tydzień z rzędu) ceny paliw w hurcie.

Maleją różnice w cenie między najtańszymi i najdroższymi stacjami paliw, ponieważ bazują na minimalnych marżach i już wcześniej zmuszone były do podniesienia cen.

Marże modelowe stacji paliw spadły w ostatnim tygodniu do "normalnego" poziomu 8-10 groszy na litrze.

Marże stacji paliw były w pierwszym kwartale kilka razy wyższe niż średnie z  poprzednich trzech lat.

Warto wiedzieć, że w latach 2017-2019 średnia roczna modelowa marża stacji paliw ze sprzedaży Pb95 wahała się w przedziale 17-20 gr/l. W pierwszych 21 tygodniach 2020 roku jest to 40 gr/l.

W przypadku ON w 2017-2019 średnia roczna marża stacji paliw mieściła się między 9-13 groszy/l. W tym roku jest to 36 groszy na litrze.

 

Ceny średnie paliw w detalu: 20-05-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 4,31 zł/l (+10 gr/l);
• Pb95: 3,97 zł/l (+13 gr/l);
• ON: 3,99 zł/l (+3 gr/l);
• LPG: 1,69 zł/l (+2 gr/l).

 

Stacje paliw przy centrach handlowych już wcześniej obniżyły ceny bardziej niż pozostałe. Tam, po okresie stabilizacji, ostatnie 2 tygodnie przyniosły spore podwyżki.

 

Przykład z Lublina:

Ceny z 20-05-2020:

 

Ceny z 12-05-2020:

 

Ceny z 07-05-2020:

 

Rynek ropy:

Początek maja przyniósł odbicie (bardzo silne w ujęciu procentowym zwłaszcza) notowań ropy. Ropa WTI podrożała w ciągu 2 tygodni z 12,5 do 32,5 usd/b, a odmiana Brent umocniła się z ok. 23 do ok. 36 usd/b.

W maju kapitał spekulacyjny zaczął kupować kontrakty na ropę w nadziei, że luzowanie restrykcji wynikających ze spowalniającej pandemii coronawirusa wzmocni popyt na paliwa. Na razie nadprodukcja surowca jest duża, a cięcie wydobycia ropy przez głównych producentów na poziomie 9,7 mln baryłek dziennie (-10% światowego wydobycia) tylko w małym stopniu zmniejszyło nadpodaż. Dlatego w ostatnich dniach Arabia Saudyjska, Kuwejt i Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydowały się na dobrowolne, dodatkowe cięcia wydobycia ropy o 1,2 mln baryłek dziennie. 

Ocenia się, że globalna konsumpcja ropy spadła w kwietniu o 30% i powoli rośnie. W konsekwencji ostatniego odbicia notowań ceny wróciły do poziomów z przełomu 2015.2016 roku. Na globalnym rynku widoczny jest powolny wzrost zapotrzebowania na ropę naftową w miarę luzowania obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa.

Z notowaniami ropy skorelowane są ceny olejów roślinnych (też nasion oleistych), zbóż (zwłaszcza kukurydzy), cukru. Spadek konsumpcji paliw oznacza mniejszy popyt na biopaliwa, czyli bioetanol i bioestry.

Notowania ropy Brent / WTI (usd/b):

 

Ceny paliw w hurcie:

Zdecydowane odbicie notowań ropy w maju przełożyło się na wyższe ceny paliw w hurcie (3 tydzień z rzędu).

W PKN Orlen w ciągu tygodnia (13-20.05.2020) olej napędowy i Pb95 podrożały po ok. 19 groszy na litrze.

W połowie 21-tygodnia marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wynosiła 10 groszy (-2 gr/l w tygodniu), a w przypadku ON 8 groszy na litrze (-11 gr/l). Są to poziomy marż zbliżone do średnich z ostatnich trzech lat. Do tego należy doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

 Uczciwość wymaga jednak przypomnienia, że w całym III kwartale 2019 ceny detaliczne, głównie oleju napędowego, były sztucznie utrzymywane często poniżej oficjalnych cen hurtowych. Wynikało to z polityki cenowej państwowych rafinerii, których stacje dominują na rynku (okres wyborów sejmu). Początek nowego roku przynosi gwałtowne odbudowywanie marż detalicznych na sprzedaży ON, a ostatnio też benzyn. Także teraz o poziomie cen decydują stacje należące do państwowych koncernów (Orlen, Lotos).

 Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 40 groszy, a w tygodniu 20 marża spadła do 12 groszy (-23 grosze w tygodniu).

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 36 groszy, a w tygodniu 20 marża spadła do 19 groszy (-12 groszy w tygodniu).

 Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Zmiany cen w skali roku:

Warto zauważyć, że cena hurtowa i detaliczna cena diesla jest w połowie 21-tygodnia 2020 o 1,20 zł/l niższa niż rok temu.

Oficjalne hurtowe ceny Pb95 są w połowie 21-tygodnia 2020 o 1,43 zł/l niższe niż rok temu, ale dzięki wyższym marżom, na stacjach płaciliśmy za to paliwo średnio o 1,20 zł/l mniej niż przed rokiem.

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:


 

Ceny hurtowe diesla przewyższają ceny Pb95 już tylko o 6 groszy na litrze:

 

 Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN ORLEN, e-petrol.pl, barchart.com