Ceny hurtowe paliw spadły, ale na stacjach więcej płacimy za benzynę

W tygodniu kończącym się 15-go stycznia 2020 wzrosły delikatnie ceny średnie benzyn, podczas gdy ceny oleju napędowego i LPG nie zmieniły się. W konsekwencji w połowie 3 tygodnia nowego roku za benzynę 95-oktanów trzeba zapłacić średnio 4,98 zł/l, a za ON nadal 5,19 zł/l.

Co ciekawe ceny giełdowe ropy mocno spadły w ostatnim tygodniu, po tym jak zmalało napięcie na linii USA-Iran. Przełożyło się to na niższe ceny w oficjalnych cennikach hurtowych. W PKN-Orlen w skali tygodnia (9-15 stycznia 2020) cena ON obniżyła się o 16 groszy, a Pb-95 spadła o 3 grosze na litrze.

Oznacza to wzrost marży stacji na sprzedaży paliw, szczególnie w przypadku diesla. Od dłuższego czasu ceny detaliczne oleju napędowego były sztucznie utrzymywane na niskim poziomie, często poniżej oficjalnych cen hurtowych. Wynikało to z polityki cenowej państwowych rafinerii (wybory do Europarlamentu, a potem do Sejmu). Początek nowego roku przynosi stopniowe odbudowywanie marż detalicznych na sprzedaży ON, teraz też benzyn, stąd wyższe ceny przy dystrybutorach.

 

Ceny średnie paliw w detalu: 15-01-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 5,30 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 4,98 zł/l (+1 gr/l);
• ON: 5,19 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,37 zł/l (0 gr/l).

(Patrz ceny paliw w Polsce)

 

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 15 groszy, a w bieżącym tygodniu (3) marża wzrosła do 17 groszy (+3 grosze w tygodniu).

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 9 groszy, a w bieżącym tygodniu (3) marża wzrosła do 20 groszy (+13 groszy w tygodniu).

 

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Zmiany cen w skali roku:

Warto zauważyć, że hurtowa cena diesla była w 2 tygodniu 2020 o 43 gr/l wyższa niż rok temu, ale w detalu ON kosztował średnio o 14 groszy więcej więcej niż przed rokiem. Zawdzięczamy to niższym marżom ze sprzedaży paliw na stacjach.

Oficjalne hurtowe ceny Pb95 były w 2 tygodniu 2020 o 53 gr/l wyższe niż rok temu, ale dzięki dużo niższym marżom na stacjach płaciliśmy za to paliwo średnio o tylko 18 groszy więcej niż przed rokiem.

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

 

 

Ceny hurtowe diesla są o niespełna 20 groszy na litrze wyższe niż popularnej Pb95:

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

 



Rynek ropy (na 15-01-2020):

Ceny ropy już w grudniu osiągały swoje wielomiesięczne maksima w oczekiwaniu na zakończenie wojny handlowej na USA-Chiny, co powinno przyczynić się do przyspieszenia wzrostu gospodarczego na świecie i większego popytu na surowce.

Eskalacja konfliktu na linii USA-Iran mocno wywindowała ceny ropy na początku 2020 roku, ale uspokojenie sytuacji mocno te ceny obniżyło.

3.01.2020 ropa podrożała o blisko 4% i była wyceniana powyżej maksimów z połowy września 2019, kiedy to miały miejsce zamachy terrorystyczne na rafinerie w Arabii Saudyjskiej. Był to efekt zabicia przez Amerykanów (za pomocą drona) generała Kasema Sulejmaniego, uważanego za jedną z najbardziej wpływowych osób w Iranie. Agresja ze strony USA wywołała olbrzymi gniew Irańczyków i zapowiedź zemsty. Kolejne dni przyniosły nowe maksima w notowaniach surowca, a ich kulminacją była środa (8 stycznia). W nocy z 7 na 8 stycznia Iran zbombardował dwie amerykańskie bazy wojskowe na terenie Iraku w ramach odwetu. Po skokowym wzroście na początku sesji notowania ropy spadły gdy okazało się, że w ataku nikt nie zginął. Jeszcze tego samego dnia (8 stycznia) doszło do głębokiej przeceny w wyniku ugodowego wystąpienie Donalda Trumpa i w konsekwencji zażegnania kryzysu grożącego wojną na Bliskim Wschodzie. Ropa traciła też w kolejnych dniach, spadając do poziomów najniższych od połowy grudnia.

Notowania ropy poruszały się w średnioterminowym trendzie wzrostowym, który zaczął się w pierwszym tygodniu października. Wtedy to Donald Trump zapowiedział rychłe podpisanie częściowej umowy handlowej z Chinami. Kolejne tygodnie nie przyniosły większych postępów, ale rynek (szczególnie inwestorzy spekulacyjni) ciągle wierzył w osiągnięcie kompromisu. Wreszcie, w połowie grudnia, strony uzgodniły I fazę umowy handlowej, dając nadzieję na zakończenie wojny celnej między dwoma największymi gospodarkami. Umowa I fazy ma zostać podpisana 15 stycznia. Uczestnicy rynku oczekują, a rynek wierzy, że konsekwencją będzie przyspieszenie wzrostu gospodarczego na świecie i większa konsumpcja ropy.

Amerykanie z miesiąca na miesiąc zwiększają wydobycie ropy, ustanawiając nowe rekordy. W tygodniu kończącym się 3-go stycznia dzienna produkcja ropy pozostawał na rekordowy poziom 12,9 mln baryłek dziennie. Wzrost produkcji rafinerii (ok. 10% r/r) wyprzedza wzrost konsumpcji w USA, przyczyniając się do ograniczenia importu ropy i wzrostu eksportu produktów naftowych. W 2019 roku Stany Zjednoczone przeszły z importu netto produktów naftowych do eksportu netto tych produktów, chociaż nadal są importerem netto samej ropy. EIA prognozuje, że eksport ropy naftowej z USA będzie nadal rósł, osiągając średnio 751 000 baryłek dziennie w 2020 r. Jeśli zostanie to zrealizowane, Stany Zjednoczone staną się eksporterem netto ropy naftowej po raz pierwszy w historii.

 

Notowania ropy WTI (usd/baryłkę) na tle pozycji rynkowej (netto) funduszy hedgingowych:

 

 

 

 

 

Notowania ropy Brent (usd/baryłkę) na tle zmian kursu USD/PLN:

 

 

 

Produkcja ropy w USA (mln baryłek dziennie):

 

 

Andrzej Bąk - WGT S.A.

Źródło cen: