Według e-Petrol.pl w połowie 23-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,71 zł/l i 5,69 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny wzrosła o 2 grosze, a diesla nie zmieniła się w skali tygodnia. Oznacza to, że średnia cena ON jest niższa od ceny średniej Pb95 po raz pierwszy od września 2023 roku.
Jednocześnie cena średnia autogazu spadła o 5 groszy do 2,84 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 04-06-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,50 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 5,71 zł/l (+2 gr/l);
• ON: 5,69 zł/l ( 0 gr/l);
• LPG: 2,84 zł/l (-5 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 78-80 gr/l w detalu i 50-55 groszy na litrze w hurcie.
Zmiany cen paliw w skali roku:
W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie
W połowie 23 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 18 groszy/l dla ON (bez zmian w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 21 groszy na litrze (+2 grosze w skali tygodnia).
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W kolejnych tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły, by spaść dopiero w maju.
W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (30,1 gr/l) przekracza w 2025 roku o 0,5 grosza średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 9 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l)
Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (24,7 gr/l) jest zbliżona do rekordowej marży z 2024 roku i przekracza o 8 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
W hurcie cena diesla i benzyny jest zbliżona do sienie
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 5-go czerwca 2025, cena netto litra benzyny 95 wzrosła o 1 grosz (-2 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,478 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel nie zmienił swojej ceny (+1 grosz tydzień wcześniej) i kosztował 4,489 zł/l (bez VAT).
W maju zdarzają się dni, że diesel w hurcie jest minimalnie tańszy od benzyny. Wcześniej taka sytuacja miała miejsce w sierpniu 2024 roku.
Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 23 grosze, a diesel potaniał w tym czasie o 42 groszy na litrze.
Dla porównania, średnia cena PB-95 i ON spadła na stacjach paliw odpowiednio o 33 i 42 grosze za litr od początku tego roku.
Notowania ropy utrzymują się na podwyższonym poziomie
Jeszcze w połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje na rynkach finansowych spowodowane przez nowego prezydenta sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima - w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Od połowy maja zmienność notowań zmalała, a ropa Brent pozostaje w przedziale 63-66 usd/baryłkę.
W konsekwencji ostatnich zmian, w skali tygodnia ropa drożeje 2 usd/b. Analitycy spodziewają się, że w dłuższej perspektywie ropa powinna pozostawać pod presją rosnącej podaży ze strony krajów OPEC i oczekiwanego spowolnienia w światowej gospodarce.
Dzisiaj (05.06.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,73 zł za dolara, czyli o ok. grosz niżej niż przed tygodniem. Co ciekawe, majowa obniżka stóp procentowych w Polsce (w czerwcu RPP pozostawiła stopy bez zmian) nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami pomaga utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie. W ostatnich dniach złotemu pomaga wzrost kursu euro wobec dolara.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com