Benzyna bije swoje rekordy cenowe, a w hurcie jest droższa od diesla

Według e-Petrol w połowie 20-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 7,23 i 7,25 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95 wzrosła aż o 36 groszy na litrze, ale diesel potaniał w tym czasie o 14 gr/l.

Cena średnia autogazu spadła o 2 grosze do 3,67 zł/l.

W hurcie w skali tygodnia (11-18.05.2022) cena Pb95 wzrosła aż o o 53 gr/l, a cena ON zwiększyła się o 9 groszy na litrze. Oznacza to, że popularna 95-ka pobiła aż o 31 gr/l rekord ustanowiony 9-go marca. Jednocześnie diesel jest o 1,08 zł na litrze tańszy od analogicznego rekordu.

Zmiana relacji cenowych może wynikać ze spadku zużycia oleju opałowego. Możliwe jest też, że PKN Orlen włącza się  do walki z inflacją, bo to właśnie ceny oleju napędowego wpływają bezpośrednio na koszty transportu, czy koszty produkcji w rolnictwie.

Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę mocno wzrosły marże stacji paliw, które sięgają teraz 34 gr/l Pb95 i 60 gr/l ON. Zwykle modelowa marża stacji paliw wynosi 10 gr/l ON i ok. 20 gr/l Pb95. Poziom marż dyktują stacje należące do państwowego koncernu PKN Orlen.

 

Średniotygodniowe marże modelowe stacji paliw:

Ceny średnie paliw w detalu: 18-05-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,57 zł/l (+39 gr/l);
• Pb95: 7,23 zł/l (+36 gr/l);

• ON: 7,25 zł/l (-14 gr/l);
• LPG: 3,67 zł/l (-2 gr/l).

Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Rynek ropy:

Notowania ropy Brent oscylują od wielu tygodni (od początku kwietnia) wokół poziomu 105 usd/baryłkę po znacznej przecenie z końcówki marca. Względna stabilizacja na rynku ropy jest efektem uwolnienia dużych rezerw surowca przez USA i ich sojuszników. Kolejnym czynnikiem stabilizującym jest ryzyko spowolnienia gospodarczego w Chinach (pandemia covid) i na świecie (rosnące stopy procentowe). Sytuacja może się jednak zmienić i ceny ropy mogą mocno wzrosnąć, jeśli wszyscy członkowie UE porozumieją się na wprowadzenie sankcji w eksporcie rosyjskiej ropy. Notowania odmiany Brent oscylują w czwartek (19.05.2022) w pobliżu 108 usd/b po spadku dziennym o 1%. Mieści się to w zakresie szerokiego - wielotygodniowego trendu bocznego.

 
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):

W środę (18.05.2022) olej napędowy kosztował (bez VAT) w oficjalnym cenniku PKN Orlen - 6,625 zł/l, a Pb95 - 6,940 zł/l. Oznacza to wzrost tygodniowy o 53 gr/l (Pb95) i o 9 gr/l w przypadku ON.

Od początku 2022 roku wspomniana benzyna podrożała (bez VAT) o 2,51 zł na litrze (+56,5%), a w przypadku diesla cena hurtowa wzrosła o 2,04 zł/l (+44,4%).

 

Dzienne ceny paliw w hurcie (bez VAT):

 

W ostatnich dniach ceny hurtowe benzyny znacznie przewyższyły cenę diesla:

 

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA