W połowie 48-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 6,04 zł/l i 6,05 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny nie zmieniła się, a diesel podrożał o 1 grosz na litrze. Ceny detaliczne paliw stabilizują się na historycznych maksimach.
Tymczasem w hurcie ostatni tydzień (25.11-02.12.2021) przyniósł 29-groszowy spadek cen popularnej 95-ki i 25-groszowy spadek ceny diesla. Oznacza to, że stacje paliw zaczęły dobrze zarabiać na sprzedaży paliw (dodatnia marża modelowa).
Wcześniej (w tygodniach 40-45) średnia marża stacji ze sprzedaży Pb-95 oscylowała wokół zera, by wystrzelić w połowie tego tygodnia do 45 groszy na litrze. W przypadku ON przez 7 tygodni (39-46) marża stacji była mocno ujemna i dopiero w końcówce listopada wróciła na minimalny plus, a w połowie tego tygodnia wzrosła do 19 groszy na litrze. Zjawisko ujemnej lub zerowej marży detalicznej wynikało z działań stabilizujących prowadzonych przez Orlen i Lotos, które to koncerny dyktują ceny na pozostałych stacjach paliw.
O ile ropa nie zacznie gwałtownie drożeć (potaniała ostatnio o ok. 15%), to powinniśmy się wreszcie doczekać niższych cen na stacjach, tym bardziej, że rząd obniży akcyzę i zawiesi naliczanie opłaty paliwowej od 20-grudnia na okres 5 miesięcy.
Po okresie wyrównanych cen na stacjach (królowały ujemne marże detaliczne), teraz ponownie warto szukać tych tradycyjnie najtańszych stacji, które bazują na minimalnych marżach ze sprzedaży paliw.
Ceny średnie paliw w detalu: 01-12-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,32 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 6,04 zł/l ( 0 gr/l);
• ON: 6,04 zł/l (+1 gr/l);
• LPG: 3,39 zł/l ( 0 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Zmiany cen paliw w skali roku:
W ciągu roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 35-40%
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
Ceny hurtowe ON są nadal wyższe niż ceny Pb95:
Ceny paliw w hurcie:
W czwartek (02.12.2021) olej napędowy kosztował w oficjalnym cenniku PKN Orlen - 5,814 zł/l, a Pb95 - 5,536 zł/l (cena hurtowa z VAT).
Oznacza to, że w skali tygodnia (25.11-02.12.2021) wspomniana benzyna potaniała o 29 groszy na litrze (-37 groszy w listopadzie). W przypadku diesla trzeba odnotować 25-groszowy spadek ceny hurtowej w ostatnim tygodniu, ale w skali listopada ON potaniał o 23 groszy na litrze.
Od początku tego roku cena hurtowa Pb95 (z VAT) zwiększyła się o 1,27 zł/l (+30%) i 1,40 zł/l w przypadku ON (+32%).
W połowie 48-go tygodnia 2021 średnia tygodniowa (z połowy tygodnia) marża stacji paliw ze sprzedaży ON wyniosła 19 gr/l (+16 gr/l w tygodniu), a w przypadku Pb95 aż 45 gr/l (+18 groszy w skali tygodnia).
Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA